Index Vakbarát Hírportál

Klímaaktivisták bénították meg a genfi repülőteret

2023. május 23., kedd 21:27

Rövid időre megbénult a légi közlekedés a genfi repülőtéren kedden, miután a Greenpeace környezetvédelmi szervezet felhívására mintegy száz klímaaktivista a magánrepülőgépek betiltását követelve elfoglalta az európai üzletirepülőgép-kiállítás és iparági konferencia számára fenntartott egyik futópályát.

A Reuters hírügynökség jelentése szerint a sárga mellényben, transzparensekkel tiltakozó aktivisták a futópályán lévő repülőgépek elé telepedve megakadályozták, hogy a potenciális vásárlók a fedélzetre szálljanak, miközben a biztonsági szolgálat munkatársai igyekeztek őket kiszorítani a helyszínről − közölte az MTI. 

A Keystone-SDA hírügynökség helyszíni tudósítása szerint néhány aktivista egy repülőgéphez láncolta magát.

A Greenpeace felhívása szerint „az emberek egy százaléka tehető felelőssé a légi közlekedési ágazat károsanyag-kibocsátásának mintegy feléért”, a magánrepülőgépek utasonként 5-14-szer több szén-dioxidot bocsátanak ki, mint a kereskedelmi járatok.

Egy magánrepülőgép egyetlen óra alatt akár egy tonna szén-dioxidot is kibocsáthat, ami a kétszerese egy afrikai ember által évente átlagosan kilélegezett mennyiségnek

− jelentette ki Klara Maria Schenk, a Greenpeace közlekedési kampányfelelőse.

A Greenpeace mellett kedd délutánra egy másik környezetvédő csoport, az actif-trafiC is tiltakozást jelentett be a genfi konferencia és vásár helyszínére. A Greenpeace-akció miatt a genfi repülőtéren számos járat késett, hét járatot pedig más repülőterekre kellett átirányítani − közölte a repülőtér szóvivője a dpa német hírügynökséggel.

Becslések szerint a magánrepülőgépek használata az elmúlt két évtizedben világszerte csaknem megduplázódott. Bár a luxusrepülőgép-gyártó cégek vezetői elismerik, hogy a repülőgépek éghajlatra gyakorolt hatása miatt az iparág imázsgondokkal küzd, a genfi konferencián több ízben is hangoztatták a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére és a repülés hatékonyságát növelő innovációk bevezetésére vonatkozó elkötelezettségüket.

A Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) szerint a koronavírus-világjárvány előtt a légi közlekedési iparág a globális energiafelhasználásból származó, éghajlat-károsító üvegházhatású szén-dioxid 3 százalékának a kibocsátásáért volt felelős, míg az iparosodott országokban ez az arány öt százalék.

Rovatok