2023. június 18., vasárnap 09:39
Az Európai Parlament szerdán új szabályokat hagyott jóvá az EU-ban értékesített valamennyi akkumulátortípus tervezésére, gyártására és hulladékgazdálkodására vonatkozóan.
Szerdán jóváhagyták az EU-ban forgalmazott valamennyi típusú akkumulátor tervezésére, gyártására és hulladékgazdálkodására vonatkozó új szabályokat – közölte az Európai Parlament hivatalos oldalán
A képviselők 587 igen szavazattal, kilenc nem ellenében és 20 tartózkodás mellett jóváhagyták a Tanáccsal kötött megállapodást, amely az akkumulátorokra és a hulladékelemekre vonatkozó uniós szabályok felülvizsgálatát célozza. Az új jogszabály figyelembe veszi a technológiai fejlődést és az ágazat jövőbeli kihívásait, és az akkumulátorok teljes életciklusára is kiterjed, a tervezéstől az élettartam végéig.
A rendelet által előirányzott legfontosabb intézkedések:
- Kötelező szén-dioxid-kibocsátási nyilatkozat és címke az elektromos járművek akkumulátoraira, a könnyű közlekedési eszközök akkumulátoraira (például az elektromos robogók és kerékpárok akkumulátoraira), valamint a 2 kilowattóránál nagyobb kapacitású újratölthető ipari akkumulátorokra.
- A hordozható akkumulátorok olyan módon történő kialakítása a készülékekben, hogy a fogyasztók maguk is könnyen kivehessék és kicserélhessék azokat.
- Digitális akkumulátor-útlevél az LMT-akkumulátorokhoz, a 2 kilowattóra feletti kapacitású ipari akkumulátorokhoz és az elektromos járművek akkumulátoraihoz.
- Átvilágítási politika valamennyi gazdasági szereplő számára, a kkv-k kivételével.
- Szigorúbb hulladékgyűjtési célok: a hordozható akkumulátorok esetében 2023-ig 45 százalék, 2027-ig 63 százalék és 2030-ig 73 százalék; az LMT-akkumulátorok esetében 2028-ig 51 százalék és 2031-ig 61 százalék.
- A hulladék akkumulátorokból visszanyert anyagok minimális szintje: lítium – 50 százalék 2027-ig és 80 százalék 2031-ig; kobalt, réz, ólom és nikkel – 90 százalék 2027-ig és 95 százalék 2031-ig.
- A gyártási és fogyasztói hulladékból származó újrafeldolgozott tartalom minimális szintje az új akkumulátorokban való felhasználásra: nyolc évvel a rendelet hatálybalépését követően: 16 százalék a kobalt, 85 százalék az ólom, 6 százalék a lítium és 6 százalék a nikkel esetében; 13 évvel a hatálybalépést követően: 26 százalék a kobalt, 85 százalék az ólom, 12 százalék a lítium és 15 százalék a nikkel esetében.