A Titanic roncsaihoz tartó tengeralattjáró egyik korábbi utasa mesélt a Bildnek arról, hogy már 2021-ben is, amikor ő utazott a hajó fedélzetén, ezer sebből vérzett a Titan. Mint mondta, „ez már akkor is öngyilkos küldetés volt”.
Egy apró kapszulában rekedve öt ember küzd az életéért. A Titan nevű búvárkapszula vasárnap indult el az 1912-ben elsüllyedt Titanic roncsához Kanada partjainál, de hirtelen elvesztette a kapcsolatot az ellátóhajóval. Azóta a kalandorok magukra maradtak, magányosan és elveszetten sodródnak az Atlanti-óceán északi részének hideg vizében.
A mentőakció versenyfutás az idővel. A tíztonnás hajó oxigénkészletei korlátozottak, a benne ülők fulladásveszélyben vannak. A szakértők attól tartanak, hogy a készletek csütörtök délre kimerülnek.
Egy német vállalkozó, Arthur Loibl maga is résztvevője volt egy Titan-expedíciónak. 100 ezer eurót fizetett egy életre szóló gyomorgörcsért.
Rosszul érzem magam, ha rágondolok, ideges vagyok, süllyedő érzés van a gyomromban. Őrült szerencsém volt
– mondta el a férfi a Bildnek.
Mindeközben Jürgen Weber, a tengeralattjáró tengerészmérnöke rendkívül nehéznek nevezte a Titan felkutatását. A mérnök attól tart, hogy nagyon kicsi az esélye annak, hogy időben megtalálják a Titant.
A tengeralattjáró nem minősített, ami azt jelenti, hogy nem vonatkozik rá a hajó műszaki vizsgája, mint Németországban, és csak kívülről lehet kinyitni
– mondta a Német Tengeralattjárók Szövetségének (VDU) ügyvezető igazgatója. Hogy ellenálljon a mélységben uralkodó hatalmas víznyomásnak, a mintegy 10,4 tonnás hajónak 5 hüvelyk (körülbelül 12,7 centiméter) vastagságú, a szabványoknak megfelelő szénszálas anyagból készült hajóteste van, amelyet 2 titánból készült, ívelt zárófejjel erősítettek meg. Weber szerint ez egy vaskoporsó.
Nem szállok be olyan tengeralattjáróba, amelyet belülről nem tudok kinyitni. Ezt nagyon súlyos biztonsági hibának tartom. Még akkor sem lehet kinyitni a hajót, ha az ember a tetején lebeg, és szeretne levegőt venni. Ez az én szememben katasztrofális
– fogalmazott.
Loibl 2021 augusztusában merült le a hajóval, de már akkor is félkésznek tűnt a Titan. „Az első tengeralattjáró nem működött, majd 1600 méteren meg kellett szakítani egy merülést. Az én küldetésem volt az ötödik, de mi is csak öt óra késéssel mentünk a vízbe, mert gondok voltak az elektromossággal” – mondta Loibl.
Mint azt mesélte a lapnak, amikor egy stabilizálóelem eltört süllyedés közben, azt kábelkötegelővel rögzítették vissza. Három amerikai utas le is mondta a költséges expedíciót, amikor meglátták a kapszulát.
Ez már akkor is öngyilkos küldetés volt
– fogalmazott Loibl.
A Bildnek nyilatkozó szakértő szerint a Titannak sok gyenge pontja van, az egyik ilyen, hogy nincs benne GPS, ami szinte lehetetlenné teszi a vízfelszínen való keresést. Hozzáteszi: a fedélzeti ajtót belülről nem lehet kinyitni, tizenhét csavarral van lezárva.
Az akkumulátorok a hajó Achilles-sarkai, ugyanis ha meghibásodnak, nemcsak a hajtóművek, de a kapcsolattartás is lehetetlenné válik. A szakértő arról is beszélt, a fejlesztő OceanGate szerződéssel biztosította magát a károk esetére, de még a hajó műszaki jóváhagyása sem történt meg.
Ezt erősítik meg David Lochridge, az OceanGate Expeditions korábbi, tengeri műveletekért felelős igazgatója, aki még 2018-ban írt egy jelentést arról, hogy az akkor fejlesztés alatt álló járműnek sokkal több tesztelésen kellene átesnie, mert amint extrém mélységbe ér, az utasai veszélybe kerülhetnek.
Az OceanGate még abban az évben beperelte Lochridge-et, azzal vádolva, hogy megszegte a titoktartási megállapodást. Az igazgató szintén keresetet nyújtott be, azt állítva, hogy jogtalanul rúgták ki. Az ügyet néhány hónappal a kereset benyújtása után nem nyilvános feltételek mellett rendezték.