Index Vakbarát Hírportál

Újabb fejlemények láttak napvilágot a Titan katasztrófájának ügyében

2023. június 26., hétfő 06:25

Az amerikai parti őrség tengerészeti nyomozó testületet (Marine Board of Investigation) hívott össze a Titan mélytengeri búvárhajó tragédiájának vizsgálatára – hangzott el a parti őrség vasárnapi sajtótájékoztatóján.

A nyomozást vezető Jason Neubauer közölte, hogy elsődleges cél a hasonló katasztrófák jövőbeni megelőzése a biztonság növelésére vonatkozó javaslatok formájában, ugyanakkor a nyomozó bizottság mérlegelésén múlik, hogy tesz-e indítványt polgári vagy büntetőjogi lépések megtételére.

Az MTI híradása szerint a vizsgálat jelenleg a bizonyítékok összegyűjtésének szakaszában tart, zajlik a tenger mélyén összeroppant jármű maradványainak összegyűjtése, együttműködve a kanadai Új-Fundlandon fekvő kikötőváros, St. John hatóságaival – közölte a nyomozás vezetője.

A Titan búvárhajó roncsait csütörtökön találta meg egy, a felszínről irányítható kanadai mélytengeri kutatóeszköz a tenger fenekén, csaknem 4 ezer méteres mélységben, és mintegy 500 méterre a Titanic roncsaitól.

Az Egyesült Államok védelmi tisztségviselői csütörtökön, a roncsok megtalálása után közölték, hogy a haditengerészet szigorúan titkos tengerakusztikai berendezése az eltűnés napján, június 18-án feltehetően robbanásból, illetve összeroppanásból eredő hangokat észlelt.

A Pentagon illetékese annyit közölt, hogy nem sokkal azután kezdték figyelni a tenger mélyének zörejeit a térségben, hogy a Titan elvesztette a kommunikációt felszíni kísérőhajójával.

Az eredeti Titanic roncsaihoz tartottak

Az OceanGate mélytengeri kutató- és turisztikai vállalat búvárhajóját, a Titant, elvileg 4000 méteres merülési mélységre tervezték, ugyanakkor az elmúlt hét tudósításai szerint több biztonsági kifogás is felmerült vele szemben.

A szerencsétlenül járt búvárhajón öten tartózkodtak, akik közelről szerették volna megnézni az 1912-ben elsüllyedt Titanic roncsait. Az áldozatok között volt Stockton Rush, az OceanGate vállalat elnök-vezérigazgatója, Hamish Harding, kalandvágyó brit üzletember, Paul-Henry Nargeolet francia Titanic-kutató, valamint Shahzada Dawood vállalkozó, Pakisztán egyik leggazdagabb embere és fia, Suleman.

A család beszámolója szerint a 19 éves fiúnak nem volt kedve a vállalkozáshoz, de, hogy édesapja kedvére tegyen, beleegyezett az útba. Shahzada Dawood fiatalkora óta a Titanic történetének megszállottja volt, és szerette volna saját szemével is megnézni a roncsokat.

Rovatok