A repülőgép-pilóták közel háromnegyede nem tud eleget pihenni az Európai Pilóták Szövetségének (ECA) friss kutatása szerint. Négyből három pilóta bóbiskolt már el pár pillanatra munka közben, ami repülésbiztonsági kockázatot jelenthet.
A pilóták fáradtságát vizsgáló júliusi kutatásban 31 ország közel 6900 pilótája vett részt. Az adatokból kiderült, hogy a fáradtság már a nyári csúcsszezon előtt jelentkezik a pilótáknál. A válaszadók közel 73 százaléka arról számolt be, hogy nincs elegendő pihenőidejük a szolgálati napok között.
A pilóták közül négyből három tapasztalt már úgynevezett mikroalvást – azaz aludt el felületesen, néhány pillanatra – a repülések közben.
Negyedük pedig 5 vagy több alkalommal is elszundított munkaidőben
– idézi az ECA kutatásának eredményeit a Turizmus.hu.
A jelentés az egyre több helyen megnövekedő szolgálati időre is kitért. Kiderült, hogy majdnem minden ötödik pilótának megnövelték a munkaidejét. A pilóták több mint hatvan százaléka ráadásul fél attól, hogy mi lenne velük, ha a megfelelő pihenés érdekében megtagadnák az extra órák teljesítését.
Ezek aggasztó, és egyértelmű jelei annak, hogy a fáradtság okozta biztonsági kockázatokat számos európai légitársaságnál nem kezelik megfelelően
– vonta le a következtetést Otjan de Bruijn, az ECA elnöke.
A jelentés adatai arra is rámutattak, hogy az üzemeltetők fáradtsággal kapcsolatos kockázatkezelési intézkedései és a szabályozó hatóságok által biztosított felügyeletek a legtöbb országban hiányosak; Máltán, Spanyolországban, Írországban és az Egyesült Királyságban a legrosszabb a helyzet.