Az elmúlt hetekben több mint 20 vonatbaleset történt Lengyelországban, az ottani hatóságok pedig úgy vélték, kiderítették, ki idézhette elő az incidenseket. Aztán egy másik vizsgálat lefolytatása rámutatott a rendszer gyengeségeire.
A múlt hétvégén kisiklott egy Varsóba tartó vonat, majd órákkal később két másik vonat is balesetet szenvedett – az egyik egy teherautónak ment neki, a másik egy teherszállítóval ütközött. A rákövetkező napokban további balesetek borzolták a kedélyeket. A lengyel hatóságok kezdetben orosz szabotázsakciókra gyanakodtak, írja az Euronews.
A lengyel vonathálózat kulcsfontosságú része annak a szállítmányozási láncnak, amin keresztül humanitárius segélyeket és fegyvereket juttatnak a nyugati szövetségesek Ukrajnába, illetve nélkülözhetetlen útvonal az országba érkező és onnan induló emberek számára, beleértve a világ vezetőit, például Joe Biden amerikai elnököt is. Vagyis a megrongálásával nagyban lehet ártani az ukrán félnek, ezért terelődött a gyanú az oroszokra.
A lengyel Belső Biztonsági Ügynökség (ABW) vizsgálata szerint azonban nagyon úgy tűnik, hogy a lelkes lengyel rádiósoknak sikerült meghekkelniük a rendszert, és a vonatokat hirtelen megállásra kényszeríteni, ami a baleseteket okozta. A lengyel lapok arról számoltak be, hogy a szabotázshoz használt felszerelés fillérekért is beszerezhető, például az AliExpressről.
A témában jártas amatőrök szerint a vonatok olyan elavult rádiórendszert használnak, amelyet nem véd titkosítás vagy egyéb hozzáférési engedély. Tulajdonképpen bárki képes egy három frekvenciából álló sorozatot 150 megahertzen sugározni, amivel megállításra kényszeríthetnek bármilyen mozdonyt.
A lengyel állami vasúttársaság még nem vezette be azokat a rendszereket, melyek nagymértékben növelnék a közlekedésbiztonságot az országban.
Az egyik ilyen rendszer az ETCS, amelyet a vonatok mozgásának irányítására használnak. A másik a GSM-R, amely szintén a vasút digitális kommunikációs rendszereként szolgálna. Eddig egyiket sem sikerült teljes mértékben integrálnia a társaságnak.
A régi rendszernek azonban van egy előnye: a hatóságok számára könnyebbé teszi a szabotőrök azonosítását és felkutatását, mivel az elkövetőknek fizikailag közel kell lenniük azokhoz a vonatokhoz, amelyek jeleit meg akarják zavarni.
Vasárnap két 20 év körüli férfit tartóztattak le Bialystokban, miután az ország északkeleti részén egy rögzített helyről generálták a jelet. A két letartóztatott egyike rendőr volt, őt minden bizonnyal kirúgják a munkahelyéről.