Az amerikai autógyártók és a legnagyobb iparági szakszervezet tagjai a hétvégén is folytatták a tárgyalásokat a sztrájk lezárásáról, de az álláspontok továbbra is távol vannak.
A General Motors (GM) és a Stellantis minden alkatrészelosztó központjára kiterjesztették a munkabeszüntetést pénteken. Az Egyesült Autóipari Dolgozók (United Auto Workers – UAW) szakszervezet a munkaadókra gyakorolt nyomás fokozásával akarta jelezni, hogy elégedetlen a tárgyalások állásával a két gyártó esetében, ugyanakkor a Fordnál ezúttal nem növelte a sztrájkban részt vevő tagjai számát – írja az MTI.
Shawn Fain, a szakszervezet elnöke a sztrájk kiterjesztését bejelentve közölte, hogy a lépéssel a két vállalatot észhez akarják téríteni, hogy komoly ajánlattal térjenek vissza a tárgyalóasztalhoz. A szakszervezeti vezető hozzátette, hogy a Ford esetében jelentős előrehaladást értek el, amit szeretnének elismerni azzal, hogy nem változik a gyártónál nem dolgozó alkalmazottak száma.
A három amerikai autóipari vállalatnál zajló munkabeszüntetés három gyártóüzemet és harmincnyolc elosztóközpontot érint húsz államban.
A GM és a Stellantis is közölte, hogy rendelkezik vésztervvel az alkatrészellátás biztosítására a velük szerződésben álló márkakereskedéseknek és szervizeknek. A márkakereskedések működését az alkatrészellátás leállása megbéníthatja, legjövedelmezőbb tevékenységük ugyanis az autók karbantartása és szervizelése.
A három nagy autógyárnál múlt péntek óta sztrájkol az összesen csaknem 150 ezer munkavállalót tömörítő szakszervezet mostanra több mint 18 ezer tagja.
Az érdekképviseletek mintegy 36 százalékos béremelést követelnek 4 évre elosztva, valamint a megélhetési költségek ellentételezését várják inflációs kompenzáció révén. A detroiti központú autógyárak egyelőre 20 százalék körüli béremelést ajánlanak, a legmagasabbat a Ford.