Az Európai Unió tagállamai közül ott történik a legkevesebb halálos autóbaleset, ahol a jelenleg Magyarországon hatályban lévő sebességhatároknál alacsonyabb a megengedett sebesség. Az EU Third Mobility Package intézkedéscsomagjának célja, hogy 2030-ra felére csökkenjen Európában a halálos és a súlyos balesetek száma.
Azoknak az uniós országoknak kedvezőbb a statisztikája, amelyekben szigorúbbak a sebességkorlátozások, ezért az Európai Unió stratégiai célja, hogy a biztonsági feltételek szigorításával javítson a helyzeten – írja a Totalcar.
Az Európai Unióban egymillió lakosra vetítve évente átlagosan 50-en veszítik életüket közlekedési balesetben. Azonban azok az országok jobb eredményt érnek el, amelyekben 70-80 kilométer per órás sebességkorlátozás van érvényben a vidéki utatokon, ahol a legtöbb halálos baleset történik Európában.
A balesetek 37 százaléka a vidéki utak városi szakaszain következik be, 55 százaléka vidéki mellékutakon, 8 százaléka pedig a sztrádákon. A városokban közlekedők 35-37 százaléka, a vidéki mellékutakon hajtók 9-63 százaléka, az autópályákon közlekedők 23-59 százaléka lépi túl a megengedett sebességkorlátot.
Az EU-ban egyes tagállamok nemzeti irányelveket fogadtak el a szigorítás szellemében, ám ezek végrehajtása nem kötelező.
A rendőrségi mobil traffipaxok és a rögzített sebességmérő kamerák segítenek mérsékelni az autósok gyorshajtását, ugyanakkor egyelőre nincs összhangban a berendezések mennyisége és a bírságok összege a tagállamokban.
A közlekedésbiztonsági standardokat utoljára 2009-ben szigorították: azonban az EU Third Mobility Package intézkedéscsomagját, amelynek az a célja, hogy 2030-ra felére csökkenjen Európában a halálos és a súlyos balesetek száma, jelenleg köröztetik a tagállamok és az európai szervezetek között.
Az új javaslatok között szerepel az elektronikus sebességfelügyelő rendszerek beépítése az újonnan eladott autókba, buszokba és teherautókba.
Ez, mint közölték 20 százalékkal mérsékelhetné a halálos autóbalesetek számát. Az uniós csomag további része lehetne, hogy az európai forrásokból épülő utak tervezését biztonsági szempontból felülvizsgálnák, de a gyorshajtók lefülelésére is használható térfigyelő kamerák igénybevétele is hatékony ötletnek tűnik.