A londoni taxisofőröknek több ezer útvonalat kell bemagolniuk. Ez a munkavégzés feltétele. Tudásukat azonban sutba vághatják, miután békét kötöttek az Uberrel, amely egyrészt saját térképével eligazítja őket a városi forgatagban, másrészt nagy valószínűséggel több megrendeléshez juttatja őket.
A korábbi taxisháború után békét kötöttek az ikonikus fekete taxisok az amerikai utazásszervezővel, amely még 2012-ben jelent meg a brit fővárosban. A taxisok fenyegetve érezték magukat, és a vita odáig fajult, hogy a városi tanács 2017-ben felfüggesztette az Uber működési engedélyét.
Egy évvel korábban, 2016 nyarán a budapesti taxisok és a kormány együttes erővel űzte ki Magyarországról az Ubert, amely bejelentette, hogy „bizonytalan időre” kivonul Magyarországról annak ellenére, hogy az utasok körében rendkívül népszerű volt. Olcsóbb volt a vetélytársaknál, gyorsabb, kiszámíthatóbb, sofőrje pedig borravalót sem várt el.
Az Uber sofőrjei is elégedettebbek voltak, hisz rövid határidővel kapták meg munkájuk ellentételezését.
Hozzá hasonlóan mobilos alkalmazással növeli hatékonyságát az európai utódjának nevezett, észt alapítású Bolt, amely ellen szintén hadat üzentek a budapesti, hagyományosnak nevezhető riválisok.
Az Uber egyes változatait, például a luxuskényelmet szavatoló Blacket Berlinből tiltották ki szintén 2016-ban.
Párizsban viszont az Uber-alkalmazottak perelték be a céget, mert túl sokat kellett dolgozniuk, és nem volt megadva a minimális díjszabás.
Brüsszelben kötelezővé tették az Ubereken is a „szabad” jelzést, a zöld lámpát, amelynek akkor kellett világítania, amikor az autó nem szállított utast. A szabályt megszegő sofőröket akár tízezer euróra is megbírságolhatták.
Ausztria ugyan kilépett a középkorból, de ez még nem jelenti azt, hogy jogrendszere képes lépést tartani a korral és megbirkózni az újdonságokkal – jegyezték meg epésen Bécsben az Uber kiűzése után, amely azóta visszatért az osztrák fővárosba.
Az európai taxisháborúk kezdetén, még 2017-ben az Európai Bíróság taxicégnek minősítette az Ubert az unió teljes területén. Azért volt fajsúlyos a döntés, mert így könnyebben lehet alkalmazni rájuk – és az összes hasonló másik cégre – az adott tagország taxis szabályozását.
Londonban egy évtizedes feszültség után kötöttek békét a taxisok az Uberrel – jelentette a Reuters. A hagyományos taxisok korábban a megélhetésüket látták veszélyben az Uber megjelenésével.
Tették ezt annak ellenére, hogy kivétel nélkül mindenkinek először át kellett jutnia a tű fokán: le kellett vizsgáznia az egyszerűen csak Knowledge-nak, Tudásnak nevezett, mégis világhírű teszten. Akik ezen átmennek, méltán nyújtják a nemzetközi viszonylatban is kiemelkedőnek számító londoni taxisok szolgáltatását.
Uber and London's famous black cabs, once the best of enemies, have decided to get along. The iconic taxis will be available to book on the ride hailing app from early next year, marking a dramatic turnaround in the relationship https://t.co/gLC4gHz2L1 pic.twitter.com/H1uNuOrH2n
— Reuters (@Reuters) November 29, 2023
Erre az ismeretre többé nem lesz szüksége azoknak a fekete taxisoknak, akik az Uber partnerévé válnak.
Megrendeléseket vehetnek fel az alkalmazás közvetítésével, ráadásul annak térképe megkönnyíti a dugók elkerülését.
Az amerikai óriáscég a partnerség első hat hónapjában jutalékmentes megállapodást ígért a sofőröknek.
A londoni vita 2014-ben hágott a tetőfokára, amikor a taxisok a tiltakozás jeleként eltorlaszolták az utcákat. A hagyományos fekete taxisokat tömörítő szervezet azt állítja: a tagság többsége azóta sem érdekelt az üzletben.
Nem érdekünk, hogy bemocskoljuk London ikonikus, világhírű feketetaxis-forgalmának nevét az Uber rossz biztonsági teljesítményéhez igazítva
– érvelt Steve McNamara, a Licensed Taxi Drivers Association főtitkára.
A fekete taxik, a hackney-k az utcáról is leinthetők, és drosztokon is felvesznek utasokat, ezenkívül más alkalmazásokból is foglalhatók.
Az Uber szándéka, hogy Párizs, New York és Róma után a londoni hivatásos taxisokat is meggyőzze az együttműködésről, amelyből – állítása szerint – mindkét fél profitál.
Végül is a több utas több pénzt jelent a taxisok számára
– mondta Hameed Hameedi, az első londoni taxis, aki elfogadta az Uber kezdeményezését.
(Borítókép: London. Fotó: Eric PrÃau / Sygma / Getty Images)