Fiataloknak szóló úgynevezett „kezdőjogosítvány” bevezetését eredményezheti a közlekedésbiztonság javítását megcélzó európai uniós csomag. De a digitális jogosítvány és a bírságok határokon túli szigorodása is napirendi ponton van.
Az Európai Unió 2050-t tűzte ki határidejéül annak a Vision Zero nevű programnak, mely a jóval kevesebb, inkább nullához közelítő halálos, Európai Unióban történő közlekedési balesetek számának elérését tűzte ki céljául.
E közlekedésbiztonsági célhoz új szabályokat is rendelnek az európai jogalkotók. Ennek keretében kiemelt figyelmet kapnak a fiatal sofőrök, és az alkoholos és módosult tudatállapotban történő vezetés elleni fellépések és a szabályszegők büntetésének határokon átívelő, szigorodó behajtása is szigorodni fog – írja a hvg.hu.
A múlt héten az Európai Parlament közlekedési bizottsága szavazott a határokon túli információkról és a módosult tudatállapotban lévő sofőrök járművezetéstől való eltiltásáról is. A szavazást az aktuális plenáris ülés előzte meg.
Az Európai Parlament várhatóan a jövő év első negyedében véglegesítheti döntését a csomagról történő megállapodásról.
A döntéshozók céljai között szerepel a közúti közlekedés biztonságossá tétele, a vezetői engedélyek korszerűsítése és a közlekedési szabályok megkönnyítése itthon és a határon túl is. Statisztikák szerint átlagban 20 ezer ember lesz halálos baleset áldozata az utakon.
A francia zöldpárti Karima Delli, a téma EP-s jelentéstevője a szakbizottsági szavazást követően így fogalmazott:
Szándékunk, hogy 2050-re megcélozzuk a nulla közúti halálesetet, és hatékonyabb rendszert hozzunk létre a kezdő járművezetők balesetekkel szembeni védelmére.