Michael O'Leary, a Ryanair vezérigazgatója és a Boeing egyik legnagyobb megrendelője szerint az amerikai repülőgépgyártó még mindig nem éri el az általa elvárt gyártási minőséget, miközben a vállalat a legutóbbi biztonsági botrányok következményeinek megfékezéséért küzd.
Január 6-án kényszerleszállást hajtott végre az Alaska Airlines egyik repülőgépe, mert a levegőben kiszakadt a Boeing 737 Max 9 típusú gép egyik ajtópanelje. Az eset után egy másik amerikai légitársaság, a United több hiányosságot, egyebek mellett kilazult rögzítéseket talált az ugyanilyen típusú repülőgépein.
Michael O'Leary a hét elején a Financial Timesnak adott interjújában az eset után aggodalmát fejezte ki az amerikai cég minőségellenőrzésével kapcsolatban – írja a Sky News.
A vezérigazgató csütörtökön azt mondta, hogy bár továbbra is 100 százalékig elkötelezett a Boeing mellett a megrendelések tekintetében – főként a rivális Airbusszal való árösszehasonlítás miatt –, a Ryanair az Egyesült Államokból küldött új repülőgépeknél rossz szabványokat talált.
A Ryanair az utasszám alapján Európa legnagyobb légitársasága, és a Boeing egyik legnagyobb megrendelője. 737 MAX 8-as gépeket üzemeltet, és MAX 10-es változatokat is rendelt, de a szállítások a vártnál tovább tartanak.
Az írországi székhelyű légitársaság nem rendelkezik a biztonsági vizsgálat középpontjában álló 737 MAX 9-es repülőgéppel.
A Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) mind a 171 amerikai légitársaság által üzemeltetett Boeing 737 MAX 9-es repülőgépet repülési tilalom alá helyezte a hétvégi eset után.
Dave Calhoun, a Boeing vezérigazgatója szerdán a CNBC-nek nyilatkozva elmondta, a légügyi hatóságokkal együtt keményen dolgoznak azon, hogy ne ismétlődhessen meg a múltkorihoz hasonló baleset.
A repülőgépek várhatóan addig maradnak a földön, amíg az összes ellenőrzés befejeződik, és a biztonsági szakértők összeállítanak egy előzetes jelentést.
Ez még több hetet is igénybe vehet.
Michael O'Leary a Reutersnek elmondta: az amerikai, európai és ír szabályozó hatóságokkal folytatott hosszas hétvégi telefonbeszélgetéseket követően megerősítette, hogy a MAX 9-es hibái nem befolyásolják a MAX 8-asokat és a MAX 10-eseket.
Bár elmondta, hogy a Boeing az elmúlt két évben óriási előrelépéseket tett a gyártási minőség terén, még nem tartanak ott, ahol kellene.
Mi magunk is találtunk kisebb problémákat a repülőgépek átadásakor, amelyek nem fordulhatnak elő egy olyan világszínvonalú gyártó esetében, mint a Boeing, és úgy gondolom, hogy a Boeingnek több tennivalója van a minőség-ellenőrzés terén
– mondta.