Az Európai Unió új szabályozást vezet be, amely valódibbá és hitelesebbé teszi a termékek zöld címkézését, továbbá megbízhatóbb alapokat biztosít a zöld átállásnak – jelentette ki Didier Reynders, az Európai Bizottság igazságügyi biztosa kedden Strasbourgban.
Didier Reynders, az Európai Parlament plenáris ülésén arról beszélt, hogy a zöld, vagyis a környezetbarát címkékkel ellátott termékek gyakran megtévesztőek, ezért szigorítják az erre vonatkozó szabályozásokat.
Az EB biztos közölte,
a jövőben a gyártónak, illetve a forgalmazónak bizonyítania kell A CÍMKÉKEN FELTÜNTETETT ÁLLÍTÁSOKAT.
„Az új uniós irányelv meg fogja erősíteni az önkéntes fenntarthatósági címkézési rendszerek megbízhatóságát az által, hogy ezek ellenőrzését közhatóságok feladataként írja elő” – hangsúlyozta Reynders.
Az EU a jogszabálytól azt reméli, hogy a fogyasztók megbízhatóbban tudják majd megállapítani, hogy melyek a környezetbarát termékek, amely által a vásárlói tudatosság is fejlődik.
Az EU a jogszabály bevezetésével kiszűri a magukat zöldnek feltüntető vállatokat – emelte ki az uniós biztos.
Tóth Edina, a Fidesz európai parlamenti (EP-) képviselője, az EP környezetvédelmi szakbizottságának jelentéstevőjeként elmondott beszédében arra figyelmeztetett, hogy az úgynevezett zöldre festés jelensége az utóbbi időben egyre nagyobb teret nyert, szavai szerint ezért is különösen fontos felvenni a harcot a káros jelenséggel szemben.
Közölte,
a jogszabály elfogadásával hatékonyan lehet majd betiltani a megtévesztő zöldre festést.
Az EP-képviselő fontosnak nevezte a kettős minőség elkerülését, valamint az olyan bizonyíthatatlan és túlzottan általános állítások és címkék használatát, mint az öko, bioalapú vagy klímabarát.
„Nem fogadjuk el, hogy az unió közös piacán a mai napig kettős mérce érvényesül” – fogalmazott Tóth Edina, majd hozzátette, a jogszabályba bekerült a kettős minőség tiltása, amelynek köszönhetően meg fog szűnni, hogy a közép-kelet-európai régió állampolgárai másodrangú fogyasztók maradjanak az Európai Unióban.
Közölte továbbá, egyre több vállalat és márka ténylegesen is törekszik a fenntarthatóságra, így a zöldítés szerepe felértékelődik. A fogyasztói bizalom megerősítése érdekében egy hatékony szabályozás minden valódi céges zöldülés hitelességét erősítheti – mondta.
„A jogszabály célja, hogy a zöld termék legyen valóban zöld, járjunk együtt a zöld úton, és szüntessük meg közösen a zöldre festés rossz gyakorlatát” – tette hozzá beszédében Tóth Edina.