Az iskolabusz lángra kapott, a bevándorló sofőr azonban megőrizte lélekjelenlétét. Először kimentette a gyermekeket, majd oltani kezdte a tüzet. Senki sem sérült meg. A baleset Zágrábtól nem messze délre, egy vidéki úton történt.
A bátor filippínónak, Bienvenido Aliviónak Velika Gorica polgármestere köszönte meg az önfeláldozó beavatkozást.
Az iskolabusz még a múlt pénteken gyulladt ki, miközben a sofőr négy gyermeket szállított. Alivio azonnal kivezette az iskolásokat a szabadba, biztos távolságra állította őket a járműtől, majd hozzáfogott a szakszerű oltáshoz.
Addigra már a helyiek csatlakoztak hozzá, sőt a tűzoltók is, akik a közelben egy, a nagy hó miatt kidőlt fa törzsét próbálták az úttestről eltávolítani.
Alivio arra figyelt fel, hogy dől a füst a buszból. Azonnal leállt, de addigra már lángolt a motor.
Szóltam a gyermekeknek, hogy szálljanak le, segítettem nekik, majd elkezdtem oltani a tüzet egy poroltóval
– idézte fel ijesztő élményeit. Rájött azonban, hogy egyedül nem tudja megfékezni a lángokat, ezért segítségért kiáltott.
Bienvenido Alivio tavaly nyár óta dolgozik Horvátországban.
Magyarországon is akkoriban jöttek rá, hogy buszsofőrökből hiány van, és ha valaki vállalja is a munkát, általában gyorsan lemorzsolódik. Székesfehérvárra például száz embert toborzott egy Fülöp-szigeteki munkaerő-közvetítő cég: tapasztalt munkavállalókat kerestek – 250 ezer forintos fizetésért cserébe.
A sofőrhiányt a BKV-nál is megérezték, ezért egyszeri félmilliós bónuszt adnak az új belépőknek és az őket ajánló kollégáknak egyaránt.
A felhívások nyomán novemberben érkezett meg Budapestre a filippínó buszsofőrök első csoportja, szám szerint huszonhárman, akik a munkakezdés előtti első két hónapban a nyelvet sajátították el, és beszerezték a munkavállaláshoz szükséges iratokat.
A horvátországi iskolabuszt vezető Bienvenido Alivio higgadt és bátor magatartását méltatta Velika Gorica polgármestere, aki egy helyismereti könyvvel és egy ajándékutalvánnyal tolmácsolta a helyiek háláját.
A sofőr kapott még egy helyi folklórkülönlegességet, egy nyakba köthető masnit, podgutnicát, amely később a horvát eredetű, a kroát szóból származó kravátli, vagyis nyakkendő révén terjedt el világszerte.
Minden becsületes és szorgalmas embert szeretettel várunk térségünkben
– mondta Kresimir Ackar, aki a szülők nevében is megköszönte Alivio önfeláldozó hozzáállását.
Az ázsiai sofőrök magyarországi alkalmazását kezdetben kételyek övezték. Vajon itt szereznek jogosítványt, vagy a külföldit honosítják? – tette fel a kérdést a BKV egyik igazgatósági tagja. Az egykori szakszervezeti vezető szerint elsősorban a hazai munkaerőpiacról kellene buszsofőröket toborozni, mert ők jelentik a hosszú távú megoldást, hiszen a külföldi munkavállalók legfeljebb 2 + 1 évig maradnak.
Szóvá tette azt is, hogy az ázsiai sofőrök hogyan tudnak kommunikálni a forgalomirányítókkal és az utasokkal, kivált az első ajtós felszállás esetén, amikor az utazási jogosultságokat is ellenőrizni kell, illetve ki kell adni a jegyet, ha valaki a sofőrtől vásárolna.
Épp az esetleges nyelvi nehézségek miatt a fülöp-szigeteki sofőrök először a reptéri járaton mutatkoznak be Budapesten.
Nemes Gábor egyébként arra is felhívta a figyelmet, hogy a külföldiek alkalmazása nem olcsóbb megoldás, hiszen ezeknek a munkavállalóknak a lakhatását, az utazását és az étkezését is fizetni kell.
Valószínűleg ez is szerepet játszott abban, hogy a filippínó sofőrök a magyaroknál kevesebbet fognak keresni, a havi négyszázezer forint, esetleg annál több azonban még így is álomfizetés számukra.