Európa legnagyobb gazdaságának feldolgozóipari kibocsátása 2017 óta csökkenő tendenciát mutat, és a csökkenés a versenyképesség romlásával egyre gyorsul – értékelt cikkében a Bloomberg.
A hírügynökség szerint Németország ipari gépezetének alappillérei dominóként dőltek össze. Az Egyesült Államok egyre inkább eltávolodik Európától, és igyekszik versenybe szállni transzatlanti szövetségeseivel az éghajlati beruházásokért. Kína egyre nagyobb riválissá válik, és már nem feltétel nélküli vásárlója a német áruknak. A végső csapást egyes nehézipari gyártók számára az jelentette, hogy megszűntek az olcsó, nagy mennyiségű orosz földgáz-szállítmányok – olvasható a cikkben.
Hozzátették: a globális ingadozás mellett a berlini politikai bénultság felerősíti az olyan régóta fennálló belpolitikai problémákat, mint az akadozó infrastruktúra, az elöregedő munkaerő és a bürokrácia.
Az oktatási rendszer, amely egykor erőssége volt az országnak, szintén hiányosságokat mutat, ami a közszolgáltatásokba történő beruházások terén is visszaköszön.
Az Ifo kutatóintézet becslése szerint a matematikai ismeretek csökkenése az évszázad végéig mintegy 14 billió euró termelési veszteséget okoz a gazdaságnak. Egyes esetekben az ipari leépítés kis lépésekben, például a bővítési és beruházási tervek visszafogásával történik. Más lépések sokkal nyilvánvalóbbak, mint például a gyártósorok áthelyezése és a személyzet leépítése.
Németországban még mindig irigylésre méltó kis, agilis gyártók vannak, és a Bundesbank és mások elutasítják azt az elképzelést, hogy a teljes körű nehézipari hanyatlás közel lenne. De mivel a reformok elakadtak, nem világos, hogy mi fogja lassítani a hanyatlást.
Már nem vagyunk versenyképesek. Egyre szegényebbek vagyunk, mert nincs növekedés. Le vagyunk maradva
– mondta Christian Lindner pénzügyminiszter a Bloomberg egyik rendezvényén a hónap elején.
Olaf Scholz kancellár koalícióját november közepén tovább gyengítette a költségvetési válság, amelyet a hitelfelvételi intézkedésekről szóló bírósági ítélet váltott ki. Ezek után a kormánynak kis mozgástere maradt a beruházásokra.
Nem kell pesszimistának lenni ahhoz, hogy azt mondjuk, hogy amit jelenleg teszünk, az nem lesz elég. A strukturális változások sebessége szédítő
– mondta Volker Treier, a német kereskedelmi és iparkamara külkereskedelmi vezetője.
A frusztráció széles körben elterjedt. Bár az elmúlt hetekben emberek százezrei vonultak az utcára, hogy a szélsőjobboldali szélsőségek ellen tiltakozzanak, a bevándorlásellenes Alternative für Deutschland (AfD) mindhárom kormánypártot megelőzi a felmérések szerint csak a konzervatív blokk van lemaradva. Scholz szociáldemokrata vezette szövetségét a választók 34 százaléka támogatja a Spiegel friss felmérések elemzése szerint – írja a Bloomberg.
Maria Röttger, a Michelin észak-európai vezetője szerint az ipari versenyképesség csökkenése azzal fenyeget, hogy Németországot lefelé tartó spirálba sodorja. A francia gumiabroncsgyártó 2025 végéig bezárja két németországi üzemét, egy harmadikat pedig leépít, ami több mint 1500 munkavállalót érint. Az amerikai rivális Goodyear hasonló terveket sző két üzemmel kapcsolatban.
Az autóalkatrészeket gyártó Continental AG júliusban jelentette be, hogy tervezi egy olyan üzem elhagyását, amely biztonsági és fékrendszerekhez gyárt alkatrészeket. A rivális Robert Bosch GmbH több ezer munkavállaló leépítésén dolgozik.
Az egyik legsúlyosabban érintett ágazat a vegyipar, ami annak közvetlen következménye, hogy Németország elvesztette az olcsó orosz gázt. Mivel a tiszta hidrogénre való átállás még mindig bizonytalan, a VCI (Verband der Chemischen Industrie e. V.) ipari szövetség nemrégiben végzett felmérése szerint minden 10. vállalat tervezi a gyártási folyamatok végleges leállítását. A BASF SE, Európa legnagyobb vegyipari gyártója 2600 munkahelyet szüntet meg, a Lanxess AG pedig 7százalékos létszámcsökkentést hajt végre.
Kína most több szempontból is gondot okoz Németországnak. A fejlett gyártás irányába történő stratégiai elmozduláson túl az ázsiai nagyhatalom gazdaságának lassulása még inkább elszívja a német áruk iránti keresletet. Ugyanakkor a Kínából érkező olcsó verseny aggasztja a német klímaváltozás szempontjából kulcsfontosságú iparágakat és nem csak az elektromos autók terén.
A napelemgyártók bezárják üzemeiket és leépítik a személyzetet, mivel nehezen tudnak versenyezni az államilag támogatott kínai versenytársakkal. A drezdai székhelyű Solarwatt GmbH Detlef Neuhaus vezérigazgatója máris leépítette alkalmazottainak 10százalékát, és ha a helyzet idén nem javul, a gyártást külföldre helyezheti át.