Index Vakbarát Hírportál

Hogyan repülnek a lovak turista- és első osztályon?

2024. április 8., hétfő 14:33

A csúcskategóriás lóversenyen az emírségekben összesen 122 paripa állt rajthoz. A mezőny nemzetközi volt: a versenyzők kétharmada öt kontinens tizennégy országából érkezett a sportág egyik legrangosabb versenyére. Vajon hogyan utaznak a lovak a tengeren túli megmérettetésekre?

A dubaji világkupa kilenc futamán több mint 30 millió dollárt, napi árfolyamon közel 11 milliárd forintot osztottak szét, amiből csak a névadó kupa győztese egyedül 12 millió dollárt, átszámítva 4,3 milliárd forintot vitt haza – jelentette a CNN. Érthető, hogy a legjobbak neveztek a versenyre, ami mára Magyarországon veszteséges üzletággá alakult.

Jóllehet futamok percekig tartanak, a lovak szállítása hónapokig tartó felkészülést és több száz ember munkáját igényli. „Ez egy óriási művelet” – magyarázta a Dubai Racing karanténmenedzsere. John Nicholls és csapata felel a versenylovak egészségéért, és felügyeli az istállókat az egymilliárd dollárért felépült Mejdan pályán.

„Ötcsillagos ellátásban részesülnek” – utalt Nicholls a versenyzőkre.

Rengeteg vizet, temérdek kifogástalan szénát és még több figyelmet kapnak

– tette hozzá.

Ál Maktúm sejk, Dubaj uralkodója lelkes lóversenyrajongó. Általában az egyik Jumbójával szállítják a lovakat a városba, majd haza. A Boeing 747-est azonban épp karbantartják, ezért a lovak most kénytelenek voltak kereskedelmi járatokon repülni a kényelmesebb magángép helyett.

Az Emirates légitársaságnak például külön részlege van, amely csak a lovakkal és szállításukkal foglalkozik.

A lovak a raktérben található légkondicionált istállókban utaznak, amelyekben akár huszonöt box is elfér – egyenként legfeljebb három lóval.

A turista-, a business és az első osztály

Ha egy kényelmes istállóban – tulajdonképpen átalakított konténerben – három ló utazik, akkor ez a turista osztály. Ha ketten vannak, az a business class, az egyedül utazó ló pedig az első osztályon repül. A dubaji légitársaság, az Emirates gépein az istállók testre szabottak, állítható tetőkkel, szellőzőkkel, szabályozható fénnyel és hőmérséklettel.

A padló magától értetődően csúszásmentes gumi – az utazási kategória besorolásától függetlenül.

Az emberektől eltérően a több hely egy istállóban nem jelent több kényelmet. A lovak ugyanis csordához szokottak, közel szeretnek lenni egymáshoz, kivált a fiatalabbak – magyarázta Suné Schäffler, egy lovas logisztikai szolgáltatás vezérigazgatója.

A nagyobb lovak általában több helyet igényelnek, de ez sem kőbe vésett szabály, mert a kisebb termetűek is lehetnek robbanékonyak, és ekkor tágasabb karámra van szükségük. A klausztrofóbiás lovakat – mert ilyenek is vannak – szintén nagyobb térben utaztatják.

A papírmunka

Az állatokat természetesen hivatásos lovászok és gyakorlott orvosok kísérik. A fel- és leszállás jár a legtöbb kihívással. Nem ritka, hogy a lovak védőfelszereléssel szállnak a repülőre. Bokavédő óvja az ízületeiket, fejfedő pedig a koponyát és a szemeket. Egyesek füldugót is kapnak.

Vizet ihatnak bőven, az étkezés azonban a repülőút során általában kímélő – legfeljebb némi rágcsálnivalót kapnak széna vagy fű formájában, ami stresszmentessé teszi az utazást.

A kísérőfelszerelés szállítása sokkal körülményesebb, a papírmunka pedig időigényes. A „versenyzőknek” egy egész sor követelménynek kell eleget tenniük: rendelkezniük kell állandó tartózkodási hellyel, esetleg érkezés előtti és utáni karanténnal, vérvizsgálattal, igazolt oltásokkal, saját mikrocsippel. Az útlevelükben egyedi azonosítóikat is feltüntetik, továbbá színüket, nemüket, fajtájukat.

Egy nyolcvankét lovas verseny repülési költsége 2,5-3,5 millió dollár között mozog, vagyis egy-egy paripa repjegye 31 és 43 ezer dollár, 11 és 15,5 millió forint között alakul.

(Borítókép: A 2024-es dubai világkupa 2000 méteres futama a dubai Meydan versenypályán, az Egyesült Arab Emirátusokban, 2024. március 30-án. Fotó: Waleed Zein / Anadolu / Getty Images Hungary)

Rovatok