Rihanna élvhajhász apácának öltözve pózol az Interview magazin tavaszi számának címlapján. A kendőzetlen fotó sokakat megbotránkoztatott. A lap nem sokkal azután jelent meg, hogy a mozikban bemutatták a Szeplőtlen című horrort, amelynek hőse szintén apáca.
Vajon a popkultúra, a divatszakma és a filmvilág miért megszállottja a zárdákba költözött, istenfélő apácák viszonylag egyszerű életének?
A Dior kreatívigazgatójaként John Galliano 2008-ban egy haute couture-t, egy igényes luxuskollekciót tervezett, amelynek visszatérő motívuma volt az ötvenes évek merev, fekete-fehér zárdai öltözéke – emlékeztetett a CNN.
A klasszikus viselet újragondolt változatait álmodta meg többek között a divattervező Schiaparelli, Marine Serre, Emilia Wickstead és Vaquera is. A közelmúltban a felkapott modell, Bella Hadid jelent meg egy apácakendőre emlékeztető fejfedőben egy 2022-es őszi–téli kifutóján.
Rihanna ezzel szemben egyáltalán nem volt visszafogott, és egy modellhez képest is többet villantott a testéből. „Gúnyolódott a kereszténységen” – jegyezte meg valaki az X-en.
Rémálomba fordul az Immaculate, a Szeplőtlen című film mélyen hívő főhősének, a Sydney Sweeney által alakított Cecilia nevű, eltitkolt terhességgel egy olasz zárdába költöző nő élete, aki egy baljós titkokat őrző helyen próbál új életet kezdeni.
Az Úr szolgálatába szegődő apácák életének (és szerelmeinek) megjelenítése a popkultúra értelmezésében sok évtizedes múltra tekint vissza.
Szuggesztív módon fagylaltot nyaldosó vagy nyelvpiercinggel áldozó apácák láthatók képeslapokon. Egy különösképpen népszerű fotón négy apáca dohányzik – a kép még 1965-ben készült.
Ingrid Bergman svéd színésznőt katolikus nővérként képzelte el Andy Warhol Az apáca című pop-art portréján.
A „repülő” apáca változatát készítette el egy amerikai festő és egy japán művész. Az első, 2014-ben készült festményén a lefátyolozott nőt birkózás közben, a második, 2002-ben készült alkotáson az apácát kisrepülőn száguldva ábrázolják.
A bűvölet egy része az elvárások és a határok áthágása által keltett lelkesedésből és/vagy figyelemből fakad
– magyarázza az amerikai divat és kereszténység összefüggéseit taglaló könyv szerzője. „Az apácák szokásai egy egész sor konnotációt, másodlagos értelmezést ébresztenek: az elkötelezettséget a szentség, az önmegtagadás és a mások szolgálata iránt” – állapította meg dr. Lynn S. Neal.
Épp a konnotációkat felforgató filmeseket régóta foglalkoztatja az apácák élete. Az 1959-ben készült, Az apáca történetében Krisztus mennyasszonyát Audrey Hepburn játszotta. Ez volt Hollywood első kísérlete a hitükkel küszködő nők bemutatásában.
Az európai filmgyártást a hatvanas, hetvenes években az átalakulás foglalkoztatta, amikor a jámborság, az istenfélés és az áldozatvállalás jelképei a gonoszság és a szexuális megszállottság hírnökeivé változtak át.
Paradox módon ezeknek a filmeknek a zöme Olaszországban készült, ahol a felnőtt lakosság csaknem négyötöde katolikusnak vallja magát.
(Borítókép: Rihanna 2023. december 18-án. Fotó: Frazer Harrison / Getty Images)