Egy ólálkodó kígyóra figyelt fel az egyik, szélsebesen száguldó sinkanszen ingázó utasa, és haladéktalanul riasztotta a vasút személyzetét. Biztonsági okokból a vonat utasait leszállították a szerelvényről, majd egy helyére állított másikkal folytathatták az útjukat. Az apró, kimenetelében szerencsés incidens példa nélküli késést okozott a japán vasutak történetében.
Egy, a tokiói pályaudvarra az esti órákban befutott vonat utasa figyelmeztette a biztonságiakat a hüllő megjelenésére. Természetesen nem az volt a baj, hogy a „potyautasnak” nem volt helyjegye, hanem elsősorban az, hogy a többi utast – szám szerint hatszázat – alaposan megrémisztett.
A kígyó(cská)t gyorsan befogták, utólag pedig gondosan lemérték: 40 centis volt.
Nem derült ki, hogy a kicsiny hüllő mérges kígyó volt-e, és az sem, hogyan kötött ki a vonaton. Mindenesetre az utasok között az ijedelem ellenére nem tört ki pánik, és személyi sérülés sem történt – idézte a japán vasutak szóvivőjét a Japan Times.
A vasúttársaság óvatosságból jobbnak látta a teljes szerelvény cseréjét. A járat – a hüllővel – Nagojából érkezett a japán fővárosba, és Oszakába folytatta volna útját. A hatszáz utas lekászálódott a szerelvényről, és türelmesen várt a másikra.
Érkezése után mindannyian újra elfoglalták a helyüket a pótlóvonaton, majd a japán vasutak történelmében példátlan késés után a sinkanszen végre folytatta útját.
Ilyen lesz a MÁV 2226-ban
– ez volt az Indexen éppen tíz éve megjelent cikk címe, amelynek a legendás Vác–Szob-vasútvonalon szocializálódott szerzője azt írta: amikor először szállt fel a japán szuperexpresszre, a sinkanszenre, teljesen jogosan érezte úgy, mintha a jövőben járna. „Hihetetlen pontosság, valószínűtlen tisztaság, csend, és persze a sebesség, ami simán leveri a Hungaroringen köröző Forma–1-es autókét. Aztán amikor rádöbben, hogy ez nem a jövő, hanem a múlt, és a világ legmenőbb vonata már 50 éves, nem tudja, hogy sírjon vagy nevessen.”
A sinkanszenen a kisméretű háziállatok – kutyák, macskák, sőt ketrecben galambok – szállítása is engedélyezett, kígyók fuvarozása azonban érthető okokból nem.
Nehezen elképzelhető, hogy egy vadon élő kígyó kapaszkodott fel a vonatra az egyik ritka állomáson
– mondta a szóvivő. A kígyók szállítása ugyan tiltott, de „mi nem ellenőrizzük az utasok poggyászát” – tette hozzá.
A sinkanszen éppen hat évtizede, 1964 óta közlekedik, és persze előfordultak incidensek. Egy 2018-ban elkövetett végzetes kimenetelű késelés óta őrök cirkálnak a szerelvényen. A biztonsági intézkedéseket a 2021-es tokiói nyári olimpiai idején és a G7-ek tavalyi csúcsán fokozták.
Egy évvel később, 2019-ben 280 kilométer/órás száguldás közben vette csak észre – négy kilométer megtétele után – a mozdony vezetője, hogy az ajtók bizony nyitva maradtak.
A 340 utas közül senki sem sérült meg.
Azóta a sinkanszent továbbfejlesztették, így az óránkénti végsebessége eléri a 360 kilométert, a tesztelés során pedig a 443-at is.
A sinkanszenek átlagsebessége most 285 km/óra. Az átlagos eltérésük a menetrendtől 0,2 perc, vagyis 12 másodperc.
A sinkanszen járatok egyik szolgáltatója, a Cukuba Express társaság 2017-ben sűrű bocsánatkérések közepette kért elnézést az utasoktól, miután az egyik szerelvénye 20 másodperccel korábban gördült ki a pályaudvarról.
Ehhez képest a kígyó okozta pánik tényleg példa nélküli.
A csúszómászó megtalálása, befogása, a hatszáz utas leszállítása, a szerelvény lecserélése, majd a hatszáz fegyelmezett utas beszállása poggyásszal az új sinkanszenbe 17 (tizenhét) perces késést okozott.
(Borítókép: Tokió városának állomásán áll egy Shinkansen golyóvonat. Fotó: Soeren Stache / picture alliance / Getty Images)