Meghibásodás miatt orrfutómű nélkül szállt le a FedEx Airlines egyik Boeing 767-es teherszállító repülőgépe szerdán az isztambuli repülőtéren. A balesetben nem sérült meg senki – közölte a török közlekedési minisztérium.
A párizsi Charles de Gaulle repülőtérről felszállt Boeing pilótája arról tájékoztatta az isztambuli repülőtér irányítótornyát, hogy nem nyílik ki a futóműve, ezért a torony útmutatásával kísérelte meg a landolást, és sikerült a kifutópályán tartania a 767-est.
A hiba okáról egyelőre nem adtak ki hivatalos tájékoztatást – adta hírül az MTI a török közlekedési minisztérium közleményét.
A leszállásról készült videón jól látszik, hogy szikrák repkedtek és füst gomolyog, miközben a repülőgép talajjal érintkező első részével végigsiklik a kifutópályán.
Miután megállt a repülő, a készenlétbe helyezett reptéri mentőegységek tűzoltóhabot fecskendeztek rá.
A Boeing repülőgépgyártó leginkább a 737-es modelleket érintő közelmúltbeli problémák miatt, illetve a légitársaságok, a szabályozó hatóságok és a befektetők nyomására idén úgy döntött, hogy átalakítja vezetőségét.
A problémák közül a legutóbbi esetben, január elején egy szinte vadonatúj 737 Max 9-esnek nem sokkal felszállás után kiszakadt egy oldalpanelje, nagy méretű nyílást hagyva a gép oldalán. Csak a szerencsének volt köszönhető, hogy az incidensnek nem voltak súlyos, akár halálos áldozattal járó következményei. A cég az eset után azonnali hatállyal megvált a 737-es program vezetőjétől.
A cég járataival az elmúlt hetekben is rengeteg probléma volt. Április végén leszakadt a Delta Air Lines Los Angelesbe induló Boeing 767-es repülőgépének az egyik vészcsúszdája, míg előtte egy Dél-Afrikába tartó gép futóműve kirepült a helyéről menet közben. A Boeing azonban nem kommentálta az incidenst. Április elején pedig a vállalat egyik mérnöke közölte, hogy csaknem félezer gép lehet hibásan összerakva a Boeing Dreamliner gépeiből.
Március elején pont egy Dreamliner „műszaki hibája” miatt sérült meg több tucat ember – amelyre a cég is reagált még akkor –, március végén egy Boeing 727-es kettétört leszállás közben, a hónap végén pedig menet közben zuhant le egy 737-es hajtóművének burkolata. A Boeing repülőgépei az utóbbi időben többször teremtettek életveszélyes helyzeteket, és szinte rendszeresen kellett kényszerleszállást végrehajtaniuk, például egy kiszakadt ablak miatt.
A cég vezérigazgatója, Dave Calhoun pedig bejelentette, hogy 2024 végéig távozik a cég éléről. A Boeing és fő beszállítója, a Spirit AeroSystems gyártási szabványait jelenleg is vizsgálják az egyre nagyobb problémává váló minőségi hanyatlás miatt.
Februárban a Boeing–737 Max repülőgépek gyártásakor találtak problémát, ami arra kényszerítette a vállalatot, hogy átalakítson mintegy 50, még le nem szállított gépet. Ed Clark, a Boeing–737-es programjának vezetője február végén azonnali hatállyal távozott a cégtől, a Ryanairnek pedig járatokat kellett törölnie a Boeing repülőgépek megbízhatatlansága miatt.
Mint írtuk, a Boeing-üggyel összefüggésben két rejtélyes haláleset is történt. Május elején egy gyors lefolyású betegségben meghalt a 45 éves férfi, aki a Boeing egyik beszállítója, a Spirit AeroSystems gyártási hibáira hívta fel a figyelmet. Két hónappal korábban egy másik szivárogtatót is holtan találtak a hatóságok. A férfi halála előtt szintén perben állt a repülőgyártóval.