A Singapore Airlines keddi tragédiájának legfontosabb tanulsága, hogy a biztonsági öv életeket ment. Az utasok beszámolóiból kiderül, hogy azok sérültek meg a kedden extrém turbulenciába került járaton, akik nem voltak bekötve. A Londonból Szingapúrba tartó járat utasai időközben megérkeztek a célországba, hetvenegy embert látnak el, egy ember meghalt.
Volt, aki arra ébredt fel, hogy a repülőgép tetőtere és a padlója között dobálja a vihar, és olyan is, aki óriási becsapódás zajára riadt csak fel – a Sky News a Singapore Airlines légitársaság Londonból Szingapúrba tartó járatának utasait kérdezte arról a keddi, tragikus balesettel végződő útról, amelyben egy ember meghalt.
Mint arról az index is beszámolt, erős, extrém turbulenciába került a Singapore Airlines légitársaság Londonból Szingapúrba tartó járata kedden. A turbulenciához gyorsan fejlődő, feláramló zivatarok járultak hozzá. Az érintett járat majd kétezer métert süllyedt három perc alatt, óriási pánikot előidézve az utastérben. A repülőgép Bangkokban hajtott végre kényszerleszállást. A Boeing 777-300ER típusú gép fedélzetén 211 ember utazott, közülük egy 73 éves férfi – feltételezhetően szívrohamban – életét vesztette.
Az utasok szerda reggel érkeztek meg egy különjárattal Szingapúrba. Elmondásuk szerint ugyan a biztonsági övek megkímélték az embereket a sérülésektől, néhányan még így is a repülőgép mennyezetébe csapódtak. Az utasok hatalmas zajról és drámai zuhanásokról számoltak be, és olyan is van, aki nem lesz képes újra repülőre ülni.
A Singapore Airlines vezérigazgatója sajnálatát fejezte ki az SQ321-es járat fedélzetén utazóknak, továbbá minden lehetséges segítség megadásáról biztosította az utasokat és a személyzetet. Együttműködnek a thaiföldi hatóságokkal.
Egy ausztrál utas, Teandra Tukhunen bal karja sérült meg, ő arra ébredt fel a turbulenciába került gép fedélzetén, hogy a mennyezethez, majd a padlóhoz ütődik, közvetlenül a biztonsági öv bekapcsolására felhívó hangjelzés után, ugyanis nem volt elég ideje bekapcsolni azt. A nő szerint mindössze pár másodperc alatt történt a szerencsétlenség.
A pilóták megmentették az életünket, és végül is csak ez számít
– összegezte a történteket.
Egy másik, Joshua nevű utas azt mondta, nem hiszi, hogy képes lesz újra repülőre ülni az ijesztő incidens után. Ő hatalmas zajról, síró emberekről és mindenhonnan ömlő vízről számolt be. A férfi nagy fájdalmakra panaszkodott, és azt mondta, miután tudomást szereztek utastársuk halálhíréről, még rosszabb lelkiállapotba kerültek.
Andrew Davies brit utas leszögezte a lapnak, hogy „aki be volt kötve, annak nem esett baja”. Azt mondta, bár a biztonsági öv jelzése bekapcsolt, a személyzetnek nem volt ideje arra, hogy elfoglalja a helyét. Úgy emlékszik, hogy minden egyes utaskísérő, akit látott, valamilyen módon megsérült.
Egy Dzafran Azmir nevű utas szintén arról számolt be, hogy a repülőgép hirtelen zuhanásának következtében mindenki, aki nem volt bekötve, azonnal a mennyezethez ütődött. Azt mondta, néhányan a poggyászkabinok felső részébe csapódtak, egyenesen áttörték azt a részt, ahol a lámpák és a maszkok vannak.
A járaton utazók elmondásából kiderült, hogy a turbulencia valószínűleg akkor következett be, amikor az emberek éppen reggeliztek.
A thaiföldi Samitivej Srinakarin Kórház szóvivője azt mondta, hogy hetvenegy embert kellett ellátniuk, közülük hatnak kritikus a sérülése.
Sara Nelson, a 20 légitársaság több mint 50 ezer dolgozóját képviselő Légiutas-kísérők Szövetségének (CWA) nemzetközi elnöke elmondta, hogy fontos, hogy az utasok biztonsági öve be legyen kapcsolva.
Ez élet-halál kérdése
– mondta.
Ezt támasztja alá az Egekura felhívása is, amely szerint fontos, hogy a repülés teljes időtartama alatt legyen bekapcsolva a biztonsági öv, akkor is, ha a kapitány nem kapcsolta fel az övek becsatolására figyelmeztető jelzést. Különösen fontos ez alvás közben – írták.
A figyelmeztetés a business class jeggyel utazókra is ugyanúgy érvényes, hiszen az extra komfort nem jelent extra védelmet a turbulenciával szemben. Bár a jelenség félelmetes – ráadásul nem tudják előre jelezni a mai technológiával –, az, aki be van kötve, nincs veszélyben. Nem véletlen, hogy a repülőgépiparban az egyik legintenzívebb fejlesztési terület az ilyen turbulenciák felismerését lehetővé tévő figyelmeztető rendszer. Igaz, hogy a turbulencia hatására a kabin műanyag borítása széteshet, a túlnyomás is elillanhat a kabinból – ilyenkor kiesnek az oxigénmaszkok – a törzset ért terhelés miatt, de a repülő és a szárnyak kibírják a terhelést.