Műholdfelvételek tanúsítják, hogy cseppfolyósított földgáz szállítására alkalmas tartályhajó kötött ki Oroszország egyik LNG-termináljában, az Északi-sarkvidéken. A megjelenése arra utal, felkészültek az amerikai szankciók kijátszására.
Az orosz létesítményt üzemeltető Novatek PJSC nem kommentálta a Bloomberg értesülését, mely szerint cseppfolyósított földgáz szállítására alkalmas tartályhajó kötött ki Oroszország egyik LNG-termináljában, a Sentinel 2 műhold első felvételein pedig még nem látszik, hogy megkezdődött volna az LNG betöltése.
Az Európai Unió egyébként nemrég vette először célba az orosz cseppfolyósított gázt, azzal a szándékkal, hogy csökkentse az Ukrajna ellen támadást indító ország exportbevételeit. A brüsszeli döntés megtiltja, hogy Oroszországból származó LNG-t szállítsanak tovább uniós kikötőkből.
A gázpiaci szakértők szerint az intézkedésnek vélhetően csekély hatása lesz, mivel Európa továbbra is vásárolja az orosz gázt, az EU kikötőin keresztül Ázsiába irányuló szállítások pedig csupán a teljes orosz LNG-export 10 százalékát teszik ki.
Az uniós szankciók kiterjednek az úgynevezett „árnyékflottára” – azokra a hajókra, amelyek megkísérlik eltitkolni a helyzetüket.
Uniós tagországokban működő cégek vagy ott élő lakosok nem nyújthatnak semmilyen szolgáltatást ezeknek a hajóknak, amelyek közül az Európai Bizottság huszonhetet azonosított.
Az orosz Arctic LNG 2 terminálban kikötő hajó nagy valószínűséggel az „árnyékflotta” tagja. A mérete – nagyjából 280 méter hosszú – megfelel egy tipikus, cseppfolyósított gáz szállítására alkalmas tartályhajó méretének.
A műholdas felvételen jól kivehető, hogy a kikötőhöz közeli létesítményben gázláng lobog.
A fáklya a létesítmény újraindítását jelzi
– mondta egy gázlogisztikai cég, a Calypso vezető szakértője. Mehdy Touil szerint a szatellitképen látható hajót egyértelműen LNG szállítására tervezték.
Az Egyesült Államok a tavaly novemberben bevezetett szankcióival próbálta megakadályozni az Arctic LNG 2-ből induló szállításokat. A létesítményben ennek ellenére már a következő hónapban megkezdődött a földgáz cseppfolyósítása, a korlátozások azonban távol tartották a szállítókat – egészen július végéig. A szankciók késztették Oroszországot egy alternatív flotta létrehozására, amely – akárcsak az olaj esetében – fedett módon szállítaná az LNG-t a megrendelőnek.
A már említett, a jövő évben életbe lépő uniós szankciók célja, hogy korlátozzák az átrakodást és a szállítmányok célba juttatását.
A műholdfelvételeken látható hajó nyomkövetését kikapcsolták, hogy megnehezítsék tényleges helyzete azonosítását. A tengeren általában a transzpondereket nem kapcsolják be, hogy elkerüljék az útvonal kiderítését.
Ez az „árnyékflotta” hajóinak gyakori jellemzője.
A konkrét tartályhajót és a szatellitfelvételen világosan látható gázfáklyát először a tengeri szállításra szakosodott gCaptain portál szúrta ki.
Egy ismeretlen cég Dubajban állomásoztat számos olyan hajót, amelyekre az „árnyékflotta” tulajdonságai a jellemzők, és amelyek hasonlóak azokhoz, amelyeket Oroszország az olajexport fenntartása érdekében működtet.
A szokatlanul meleg nyáron egyébként a sarkvidéki jég elolvadt az Arctic LNG 2 környékén, ami megkönnyíti a hagyományos LNG-tartályhajók közlekedését.
(Borítókép: Egy nagy cseppfolyósított földgázt szállító hajó dokkol a Calcasieu folyóban 2023. június 7-én, szerdán Cameron La közelében. Fotó: Jon Shapley / Houston Chronicle / Getty Images)