Nemes, hiteles, karizmatikus – így hirdeti a Dolce & Gabbana új parfümjét. A 99 eurós termékkel a házi kedvencek piacát célozta meg. Kutyaparfümöket sokkal kedvezőbb áron évek óta forgalmaznak, jóllehet az állatvédők szerint az illat nem tesz jót a szaglásnak.
A kutya az ember legjobb barátja – ezzel az ősrégi megállapítással próbálja vásárlói körét bővíteni a milánói divatház. A brit állatvédők azonban óva intenek a kutyakölnik használatától azon egyszerű oknál fogva, mert a kutyák a szaglásukra támaszkodnak.
Az illat egyenesen kellemetlennek tűnhet a számukra, és akadályozhatja őket abban, hogy természetes kapcsolatot alakítsanak ki a környezetükkel – állítják a brit királyi állatvédő társaság, az RSPCA szakemberei.
A divatház hívószava ezzel szemben a „feltétlen szerelem”, a „hűség” és a „játékosság”. A Dolce & Gabbana ölebeknek szánt parfümje a leírás szerint alkoholmentes és finoman illatozik.
Én nem csak egy kutya vagyok, hanem Fefé
– a Fefé pedig maga a termék, amelynek az illata az ilang-ilang, a pézsma és a szantálfa „meleg elegye”. Alig 99 euróért, csaknem 40 ezer forintért bárki megrendelheti a zöld palackba csomagolt finom permetet, amelyen egy aranyozott mancs utal a célközönségre.
A kutyakozmetikumok, samponok is tartalmaznak általában/sokszor illatanyagokat. Ezek engedélyezett termékek, ahogy a D&G parfüm is, amely követte az úgynevezett safe pet cosmetics protokollt, ami jelzi, hogy többről van szó ezen szerek esetében a puszta alkoholmentességen.
Vannak állattartók, akik megkérdőjelezik, hogy e termékek valóban árthatnak-e bármit, vagy csak egy logikusnak hangzó, de hamis érvelés alapján háborognak az állatvédők. Az ő véleményük szerint a parfüm nem váltja ki a kutya saját szagát, az egy pluszillat, amit el tudnak különíteni az állatok. Ha a parfüm olyan összeállítású, hogy nem zavarja a kutyát, akkor semmi gond nincs.
Magyarországon is szép számban kaphatók különböző kutyakozmetikumok, sőt parfümök is – igaz, nem márkás gyártótól, viszont jóval olcsóbbak. Természetesen értelmetlen literszámra a kutyára locsolni az új készítményt, de feltehetően sok gazdi eddig is parfümözte az ölebét, ehhez képest tehát előrelépés, ha állatoknak kifejlesztett terméket használnak.
„Néha elmosódnak a határok a között, hogy mit szeretnek a kutyák, illetve a között, miért gondolják az emberek, hogy valami tetszeni fog nekik” – magyarázta az RSPCA vezető tudományos szakértője.
A kutyák a szaglásukra hagyatkoznak, hogy kommunikáljanak és kölcsönhatásba lépjenek a környezetükkel, az emberekkel és más állatokkal.
Ezért az erős illatú termékek, a parfümök és ebdezodorok mellőzését tanácsoljuk, mert bizonyos szagok nagyon kellemetlenek lehetnek a kutyák számára
– idézte a The Guardian Alice Pottert.
Hogy lesz-e piaca Fefének – amit a márka társalapítójának, Domenico Dolcénak a kedvencéről neveztek el –, egyelőre kérdéses.
A kutyaparfümöt forgalomba hoztuk egész Európában, az Egyesült Államokban, a neten is elérhető, majd apránként tovább terjeszkedünk – nyilatkozta bizakodóan a másik társalapító a Corriere della Sera című olasz lapnak.
A piac jól reagált, mindenki megőrült a bejelentéstől
– tette hozzá Stefano Gabbana.
A kutyaparfümök – mint mondtuk – már nem számítanak újdonságnak, bár arra még nem volt példa, hogy egy márkás divatház jelenik meg ilyen termékkel.
A kisállatipar – ebbe beletartozik az állatorvosi ellátás, az állateledel és a gyógyszergyártás – globális forgalma a Bloomberg felmérése szerint az évtized végén évi 500 milliárd dollárra emelkedik a jelenlegi évi 320 milliárd dollárról.
„A fogyasztók hajlandók többet fizetni kedvenceik termékeikért” – állapította meg Diana Rosero-Pena, a Bloomberg elemzője és a jelentés társszerzője.
A Sexy Beast, a szexi fenevad elnevezésű kutyaparfüm 2007-ben került a londoni Harrods luxusáruház polcaira, tavalyelőtt, 2022 februárjában pedig személyesen a corgijairól ismert II. Erzsébet királynő mutatta be a Happy Hounds, a boldog ölebek elnevezésű kutyakölnit, amelynek csomagolását az uralkodói birtok, Sandringham címerével díszítették.
Egy brit kereskedelmi lánc húsz fontért forgalmaz egy kutyaspray-t „ropogós illatjegyekkel”. A L'Oréal tulajdonában lévő Kiehl'snél tizennyolc fontért kapható egy „prémfröccs”.
Az elérhető információk alapján a D & G-termék rendben van, a fenti termékkategória pedig már egy ideje ott van a piacon, megfelelő piaci engedélyekkel. Egy Indexnek nyilatkozó kutyagazda szerint viszont, ha a gazdik a parfümözés helyett pl. inkább megmosnák az esti etetés után a kutyáik fogát, vagy elvinnék sétálni, akkor talán az állatok számára is jobb lenne a világ.
(Borítókép: Kutyus alszik a gazdája ölében 2019. november 16-án a pennsylvaniai Oaksban. Fotó: Mark Makela / Getty Images)