A Bayesian jacht egyik túlélője, Matthew Griffiths, aki ellen szintén bűnügyi vizsgálat folyik a történtek miatt, elmondta, hogy a legénység „mentette, akit tudott”, amikor a hajó elsüllyedt a katasztrófában, amelyben heten haltak meg.
Matthew Griffiths egyike volt annak a 22 embernek, akik a Bayesian fedélzetén tartózkodtak, amikor augusztus 19-én, a kora reggeli órákban egy víztölcsér pusztított a Porticello kikötőjétől alig néhány száz méterre.
A 22 éves férfi – aki a tragédia éjszakáján őrszolgálatot teljesített – az Ansa olasz hírügynökség által közölt nyilatkozata szerint a nyomozóknak elmondta, hogy a legénység tagjai mindent megtettek a Bayesian fedélzetén lévők megmentése érdekében.
Felébresztettem a kapitányt, amikor a szél 20 csomós (kb. 37-38 km/h) volt. Utasítást adott, hogy mindenki mást is ébresszek fel. A hajó megbillent, és a vízbe zuhantunk. Aztán sikerült visszamásznunk, és megpróbáltuk kimenteni azokat, akiket csak tudtunk
– nyilatkozta.
Matthew Griffiths, valamint a hajó kapitánya, James Cutfield és Tim Parker Eaton hajómérnök ellen az olasz hatóságok többszörös emberölés és gondatlanságból előidézett hajótörés gyanúja miatt indítottak vizsgálatot – írja a Mail Online.
Hivatalosan nem emeltek vádat a legénység egyik tagja ellen sem, és az olasz jog szerint a gyanúsítás még nem feltétlenül jelenti azt, hogy vádat is emelnek valaki ellen, mivel az akták bemutatása után a vizsgálóbírónak kell eldöntenie, hogy van-e elég bizonyíték a bírósági eljáráshoz.
A védelem egyik forrása a portálnak elmondta, hogy
Ez a vizsgálat sok-sok hónapig fog tartani, és először is meg kell várni, amíg a Bayesiant kiemelik a tengerfenékről, ami lehet, hogy csak októberben történik meg.
„Még ez is fáradságos művelet lesz, így hosszú időbe telik, mire bármi biztosat tudunk meg azokkal szemben, akiket a palermói ügyészség hivatalos vizsgálat alá vont” – tette hozzá.
A hajót 2014-ben Mike Lynch felesége, Angela Bacares cége vásárolta meg, és a nevet Bayesianra változtatták. A tragédiát követően Giovanni Costantino, a jachtot építő Perini Navi tulajdonában lévő Italian Sea Group vezérigazgatója azt állította, hogy „emberi mulasztás” vezetett a süllyedéshez, mivel a legénység nem volt „felkészülve” a viharra, és „a zsilipeket nyitva hagyták”.
A jelentések szerint a Bayesian visszahúzható gerincét – amely segít fenntartani a stabilitást – nem vették ki teljesen.
Az 56 méteres Bayesian jelenleg 50 méter mélyen fekszik Porticello közelében, és egyre nagyobb aggodalomra ad okot a fedélzeten lévő több mint 18 ezer liter üzemanyag, ami környezeti katasztrófát okozhat.