Az orosz légi járatok százai a nyári főidényben nem, vagy csak késve indultak, mert az utasszállítókról hiányzott a személyzet. Az Ukrajna ellen indított háború megnyirbálta a nemzeti légitársaság bevételét, amely a költségek emelkedése miatt szinte válságos helyzetbe került.
Júniusban két napon át több mint 350 gép annak ellenére nem indult el menetrendszerűen a seremetyevói reptérről, hogy a pilóták és az utasok egyaránt idejekorán elfoglalták a helyüket. Az állami tulajdonban levő, a magát a világ egyik legnagyobb légitársaságának nevező Aeroflot felszállásra kész utasszállítóin nem jelentek meg a légiutas-kísérők – ezt a történetet osztotta meg egy légi utazással kapcsolatos fórum, az Aviatorscsina a Telegram-csatornáján.
Ugyanez a forrás jelentette, hogy júliusban, ezúttal pilótahiány miatt, az Aeroflot 68 járatát törölték csak ezen a repülőtéren, több másik pedig késett.
A közösségi felületeken megosztott híreket megerősítették a Szabad Európa orosz szerkesztőségének névtelenül nyilatkozó bennfentesek is.
Az idény csúcsán, amikor a legnagyobb a kereslet, nem tudtuk kezelni a helyzetet
– ismerte el egy orosz Airbus A320 másodpilótája.
A körülmények az Ukrajna ellen indított háború után változtak meg radikálisan. Az invázió miatt kirótt szankciók következtében emelkedtek a működési költségek, miközben zsugorodtak a bevételek.
Az orosz kormány tavaly, az év végén közzétett adatai szerint 2022 márciusa óta 1090 milliárd rubelt, napi árfolyamon csaknem 4200 milliárd forintot költöttek a légiipar támogatására – a többi között a hazai gyártás felfuttatására, valamint a lízingelt Boeingek és Airbusok visszavásárlására. A rövid távú intézkedések azonban nem elegendőek a személyzet utánpótlására és a megbízható gépek üzemeltetésére.
A járvány, majd a háború kirobbanása után az orosz légitársaságok csökkentették a pilóták – köztük a „drága” és tapasztaltak munkaidejét, és lerövidítették vagy megszüntették a pilóták külföldi képzését.
Miután a Boeing és az Airbus korlátozta üzletét az orosz légitársaságokkal, a moszkvai kormány célul tűzte ki, hogy 2030-ig 1036 hazai gyártású repülőgépet helyez üzembe. Ez a pilóták kötelező újraképzését vonja maga után.
Az Aeroflot szerint az utasforgalom egy év alatt több mint 21 százalékkal nőtt. Miután a Rosszavijacija, a szabályozó hatóság havi 90 órában maximálta a pilóták repülési idejét, hiány keletkezett képzett szakemberekből.
Nem tudunk és nem is akarunk többet repülni
– jelentette ki az Aeroflot egyik alkalmazottja.
Ennél talán még nagyobb kihívás a megfelelően szervizelt gépek üzemeltetése.
Oroszország tavaly 300 milliárd rubelt költött arra, hogy 169, nyugatról bérelt utasszállító tulajdoni jogát hazai cégekre ruházza át.
Az alkatrészellátást azonban nem sikerült megoldani, így néha gépek leselejtezésére kényszerülnek, hogy azokból alkatrészhez jussanak. Oroszországban ezeket nem sikerült legyártani. Ugyanakkor legalább egy évet késik a hazai utasszállítók gyártása. Szakértők ennél hosszabb csúszást valószínűsítenek.
Egy orosz kereskedelmi pilóta fizetése havonta nagyjából 350 ezer rubel, több mint 1,3 millió forint abban az esetben, ha az illető „egy nagy Boeing kapitánya hosszú tapasztalattal, és havi 90 órát repül” – mondta egy bennfentes. A többieknek, azaz a többségnek kisebb a jövedelme.
Éves viszonylatban a legjobban fizetett orosz pilóta is kevesebbet keres annál az évi ötvenezer dollárnál, több mint 17,5 millió forintnál, ami nemzetközi viszonylatban a legrosszabbul fizetett pilóták éves bére.
Hasonlóan alulfizetettek az orosz légiutas-kísérők is, akik közül sokan inkább Üzbegisztánban, Kazahsztánban, Vietnamban vagy másutt vállalnak munkát – mondta egyik kollégájuk.
Az elemzők nem tartják kizártnak, hogy a pilóták munkaóraplafonja miatt decemberben nem lesz elegendő ember az utasszállítók irányítására.
Az Aeroflot az idei első félévben először 42,2 milliárd rubeles nyereséget könyvelt el, ugyanakkor az üzemanyagra, karbantartásra, javításra és pótalkatrészekre fordított kiadásai megháromszorozódtak, és elérték a 33 milliárd rubelt.
A nyereséget a kiadások fedezésére fordítják, ebbe azonban nem kalkulálták bele a személyzet esetleges béremelését.
A pilóták és légiutas-kísérők változatlanul menekülni fognak – állítja az orosz légitársaságokkal foglalkozó biztonsági szakértő.
(Borítókép: Az Aeroflot Russian Airlines Airbus A330-as repülőgépe érkezik a Seremetyevói repülőtérre 2020. december 12-én. Fotó: Leonid Faerberg / LightRocket / Getty Images)