Index Vakbarát Hírportál

Hosszabb járatokat tervez a WizzAir, de nem Magyarországról

2024. szeptember 24., kedd 06:37

Elsősorban a zarándokokat szolgálná ki a jövő márciusban induló, a London és a szaúdi Dzsidda között közlekedő járat. A hétórás úton minden szolgáltatás feláras. Az utasoknak a takarókról maguknak kellene gondoskodniuk. A légitársaság a Közel-Keleten és Ázsiában terjeszkedne. Tengerentúli utakat nem tervez.

Az utasok a hétórás szaúdi úton semmit sem kapnak ingyen. A légitársaságnak pénzbe kerül az étel, az ital és a poggyász szállítása – idézte a Bloomberg a WizzAir vezérigazgatóját, aki Abu-Dzabiban adott interjút.

„Ha szórakozni kívánnak, a szórakozás feltételeit maguknak kell megteremteniük” – mondta Váradi József, aki szerint az általa vezetett cég ebben nem tud segíteni.

A WizzAir új, nagy hatótávolságú, keskeny törzsű gépe jövő márciusban mutatkozik be London és a szaúdi kegyhely, Dzsidda közötti járaton. Sok más légitársaságtól eltérően ezen nem szolgálnak fel háromfogásos menüt. Az ülések nem lesznek dönthetők és az utas előtti fejtámlán nem lesz szórakoztatásra alkalmas kijelző.

A legfeljebb 239 utas három mosdón osztozik, amelyet egyetlen, szűk folyosón érhetnek el.

A fapados légitársaság azt tervezi, hogy ilyen, Airbus A321 XLR típusú gépekkel további útvonalakat nyit Európából a Közel-Keletre és Ázsiába – vázolta néhány nappal korábban Váradi egy londoni sajtótájékoztatóján. Az első ilyen járat Gatwickről indul Szaúd-Arábiába. A jegy egy irányba egy penny híján 135 fontba kerül, napi árfolyamon nagyjából 63 ezer forintba.

Egy ilyen járat idegenforgalmi és vallási szempontból egyaránt vonzó

érvelt a WizzAir vezérigazgatója.

Félszáz gép hosszabb járatokra

A hosszú járatokra alkalmas, egyfolyosós gép egy zökkenőmentes év után mutatkozik be a magyarországi székhelyű légitársaság flottájában, amely nemrég azzal tett szert nemzetközi hírnévre, hogy elsőként vezette be a jegyvásárlás előfizetéses rendszerét. A profitelvárásokat valamelyest csökkentette, hogy a cég néhány gépe a hajtóművek elhúzódó karbantartása miatt a földön maradt.

A légi fuvarozó azt tervezi, hogy ugyanilyen XLR-t indít jövő júniusban a milánói, időközben Silvio Berlusconira átnevezett repülőtérről az emírségek fővárosába, Abu-Dzabiba. A jegy – extrák nélkül – 100 euróba, alig 40 ezer forintba kerül.

A légitársaság – növekedési terveivel összhangban – 47 XLR-t rendelt, a hubot, a kiszolgálóközpontot pedig az Egyesült Királyságban, a gatwicki vagy más közeli reptéren tervezi kialakítani, hogy versenybe szálljon a hagyományos légitársaságokkal.

Az XLR repülési ideje akár nyolc óra is lehet, miközben a WizzAir jelenleg legfeljebb hatórás utakra alkalmas gépekkel rendelkezik. A WizzAir mellett XLR-t rendelt az Airbustól néhány amerikai, az izlandi és a legnagyobb indiai légitársaság. A XLR 30 százalékkal kevesebb üzemanyagot éget, mint a régebbi generációs A321.

Amerikába nem repülnek

A közel-keleti járatok mellett a WizzAir „izgalmas” célállomásnak tartja Indiát, és arra számít, hogy az elkövetkező hat-tizenkét hónapban elindíthatja első gépeit. Pakisztánba is betörne azzal a nyilvánvaló szándékkal, hogy a vendégmunkásokat szállítsa az emírségekbe és Szaúd-Arábiába, valamint haza.

A szaúdi hatóságok egyébként nem engedélyezték, hogy a WizzAir helyi légitársaságot alapítson az országban. Ugyanakkor bővíti bázisát Abu-Dzabiban. A transzatlanti járatokat Váradi kizárta a kínálatból.

Nem az a szándékunk, hogy átrepüljünk az Atlanti-óceán felett. Nem várja el tőlünk senki, hogy New Yorkba vagy Bostonba indítsunk járatot. Erre egyszerűen nem vagyunk felkészülve

– fejtette ki.

Cége arra számít, hogy a jövő nyáron 15 százalékkal több gépe lesz, mint ma, de ez attól is függ, hogy az Airbus képes lesz-e határidőre szállítani a megrendelt mennyiséget. A vállalat a tervek szerint 2030-ig 500 utasszállítóra bővíti a flottáját, az ellátási lánc fennakadásai miatt azonban a határidő egy-két évet csúszhat.

A légi közlekedés demokratizálása

Az utasok a hosszú járatokon magukkal hozhatják takaróikat. A fedélzeten korlátlan mennyiségű italhoz és ételhez, extra lábtérhez juthatnak, és a poggyász tömegét sem korlátozzák – persze csak megfelelő felár ellenében.

Egy bagettes szendvics ma 8, a rizottó 5, a paradicsomleves 4 euróba kerül, miközben a vetélytársak tálcás, szalvétás menüvel kényeztetik utasaikat.

A WizzAir olcsó járatai demokratizálják a légi közlekedést, és lehetővé teszik, hogy az utas válassza ki, mire tart igényt – magyarázta a vezérigazgató.

„A hagyományos járaton felszolgált ingyenkávé valószínűleg a legdrágább az életben” – mondta Váradi, aki szerint nem ezt a mintát akarják követni.

(Borítókép: Emberek érkeznek a londoni Luton repülőtérre a WizzAir járatával. Fotó: Dominika Zarzycka / SOPA Images / LightRocket / Getty Images)

Rovatok