Október 10-ig tart a Budapest–Belgrád gyorsvasút utolsó, száz kilométeres szerbiai szakaszának tesztelése Szabadka és Újvidék között. Ha minden a terveknek megfelelően zajlik, november 25-én újraindul az első menetrendszerű járat. A magyar szakasz várható befejezéséről semmit sem tudni.
Már az év elején bejelentették: a szerb elnök és a görög miniszterelnök megállapodott abban, hogy a Budapest–Belgrád vonalat ezerötszáz kilométerrel megtoldják, így a vonat egészen Athénig száguldhat. Ebből eddig egyetlen 76 kilométeres szakasz készült el a szerb főváros és Újvidék között – még két éve. Ezt a távot a Soko, vagyis Sólyom névre keresztelt vonat 35 perc alatt teszi meg.
Az építkezés Szerbiában folytatódott, és felújították a csaknem a magyar határig, Szabadkáig vezető vágányokat is. Az Újvidék–Szabadka vonalon már az úgynevezett dinamikus tesztelés folyik – jelentette a belgrádi Vreme.
A pálya ellenőrzését a német Deutsche Bahn Systemtechnik szakemberei végzik.
A tesztelésen a mérővonat sebessége időnként elérheti az óránkénti 200 kilométert is, ezért a Szerb Vasutak arra figyelmezteti a lakosságot, hogy az állomásokon és a sínek mentén veszélyes, ezért tilos mozogni.
Az intelem nem véletlen. Két éve az egyik belgrádi külvárosi pályaudvar vágányain egy szatyrokkal alaposan megpakolt nő próbált átkelni – miközben éppen átrobogott a Sólyom. A nőt szinte az utolsó pillanatban rántották fel a sínekről.
Szijjártó Péter a közép-európai infrastrukturális beruházások zászlóshajójának nevezte a Budapest–Belgrád vasútvonalat – még tavaly év végén. A magyar külügyminiszter akkor azt mondta, 2025-ben elkészül. Ezzel szemben valamivel korábban Alekszandar Vucsics szerb elnök 2026 nyarára valószínűsítette a magyarországi szakasz befejezését.
Az már tavaly márciusban kiderült, hogy a Budapest és az országhatár közötti szakasz felújítása a tervezettnél többe kerül.
Kilenc éve, 2015-ben a menekültválság miatt leállt a vasúti forgalom Szeged és Szabadka között is. Hosszú kényszerszünet és a felújítás után tavaly novemberben indult csak újra.
A két város között egyelőre az Uzsgyinak csúfolt személyvonat vánszorog, ami az alig 40 kilométeres távot – az általában félórás határellenőrzéssel együtt – nagyjából másfél óra alatt teszi meg.
Az utolsó szerb szakaszon ezzel szemben már a vágányokat, a kontakthálózatot és az ETCS 2-es szintű biztonsági rendszert tesztelik. A próbák alatt, a teszt típusától függően, a Stadler személyszállító vonatai is végighaladnak a két város között.
Naponta két-nyolc szerelvény indul mindkét irányba. Ebben az időszakban minden más vasúti forgalom szünetel. A tesztelést a kivitelező kínai konzorcium és a szerb vasutak alkalmazottai mellett megnövelt számú rendőr is felügyeli.
A Szabadka–Újvidék vasútvonal felújításakor megszüntették az azonos szintű vasúti átjárókat, így járművek többé nem keresztezhetik a gyorsvonatok útját.
A záró tesztjelentést november 8-án teszik közzé. Ha mindent rendben találnak, a vasúti közlekedés a két vajdasági város között november 25-én indulhat újra.
(Borítókép: A Belgrád–Újvidék vonalon közlekedő Soko nevű vonat. Fotó: The Government of the Republic of Serbia)