Index Vakbarát Hírportál

Méltatlanul bánt mozgáskorlátozott utasaival az American Airlines, most gigabírságot kell fizetnie

2024. október 23., szerda 20:10

Rekordösszegű, 50 millió dolláros (mintegy 1,871 milliárd forintos) bírságot szabtak ki az American Airlines légitársaságra a fogyatékkal élő utasokkal való bánásmód miatt. Az American Airlines több ezer kerekesszékkel is rosszul bánt, például a földre ejtették őket, így az akár több tízezer dollárba kerülő eszközök javíthatatlanul megsérültek. Olyan is előfordult, hogy a légitársaság alkalmazottai leejtettek egy utast, miközben a repülőgépen lévő ülésére ültették át.

Az amerikai közlekedési minisztérium rekordösszegű, 50 millió dolláros bírságot szabott ki az American Airlines légitársaságra a fogyatékkal élő utasokkal való bánásmód miatt, többek között azért, mert egyeseknek nem nyújtott megfelelő segítséget, és rosszul kezelte a kerekesszékeket – írja a Reuters.

A bírság 25-ször nagyobb az eddigi legmagasabb büntetésnél, amelyet a fogyatékkal élők védelmének megsértése miatt szabtak ki légitársaságra. A minisztérium az reméli, hogy a büntetés „új precedenst” teremt a jövőbeni végrehajtás szempontjából.

A fogyatékkal élő légi utasokkal szembeni rossz bánásmód eltűrésének korszaka lejárt. Azzal, hogy olyan mértékű büntetéseket szabunk ki, amelyek meghaladják a légitársaságok puszta üzleti költségeinek szintjét, az a célunk, hogy megváltoztassuk az iparág viselkedését

– mondta Pete Buttigieg közlekedési miniszter.

A rendelkezés értelmében az American Airlines három év alatt 25 millió dollárt fizet, további 25 millió dollárt pedig jóváírtak a problémák megoldását célzó beruházásokra, valamint az érintett utasoknak nyújtott kártérítésre.

„A mai megállapodás megerősíti az American elkötelezettségét az iránt, hogy minden ügyfeléről gondoskodjon” – mondta Julie Rath, az American Airlines vezető alelnöke.

Méltatlan bánásmód

A közlekedési minisztérium közölte, hogy „olyan eseteket tárt fel, amikor a fizikai segítségnyújtás nem volt biztonságos, s időnként sérülésekhez és a kerekesszékes felhasználókkal szembeni méltatlan bánásmódhoz vezetett, emellett ismételten elmulasztották a kerekesszékeseknek való azonnali segítségnyújtást”.

Az American Airlines több ezer kerekesszékkel is rosszul bánt, például a földre ejtették őket,  így az akár több tízezer dollárba kerülő eszközök javíthatatlanul megsérültek. Megtörtént például, hogy a légitársaság alkalmazottai leejtettek egy utast, miközben a repülőgépen lévő ülésére ültették át. A tárca szerint az amerikai légitársaságok között a legrosszabbul teljesítettek ezen a téren.

A minisztérium más amerikai légitársaságoknál is folytat vizsgálatot hasonló jogsértések ügyében, de nem kívánta megnevezni őket.

Az American Airlines, amely nem ismerte el a felelősségét, közölte, hogy idén több mint 175 millió dollárt költ „szolgáltatásokra, infrastruktúrára, képzésre és új technológiára, hogy támogassa azokat az utasokat, akik utazásaik során mozgást segítő eszközöket használnak”.

A légitársaság hozzátette, hogy 2022 óta több mint 20 százalékkal javította a kerekesszékekkel kapcsolatos kezelési arányát, és megjegyezte, hogy tavaly 7,9 millió előzetes kérelmet kapott kerekesszékeseknek nyújtandó segítségre.

Rovatok