Az újvidéki vasútállomás felújítási munkálataiban a tavalyi év tavaszáig részt vevő geológiai mérnök azt állítja, hogy Goran Vesics közlekedési miniszter az elsődleges felelőse a tragédiának, ezért le kellene mondania. Mindezt azzal indokolja, hogy a szaktárcának tudomása lehetett a beruházás tartalmáról, ám azt nem tette nyilvánossá. A szakember elmondta: a felújítás hiányosságai azért nem derültek ki hamarabb, mivel a kivitelezést végző kínai konzorcium akaratát teljesítve a Közlekedési Minisztérium nem adta ki a projekt dokumentációját.
Zoran Dajics geológiai mérnök – aki 2023 márciusáig részt vett az újvidéki vasútállomás felújítási munkálataiban – azt állítja, hogy az előtetőn is folytak munkálatok.
Az újvidéki vasútállomás előtetőjének összeomlása után a hatóságok első nyilatkozata az volt, hogy ezt az épületrészt nem érintette a felújítás. Az állampolgárok hónapok óta láthatták, hogy a helyszínen zajlanak bizonyos munkálatok, de azok részletei nem voltak nyilvánosak – írja a Szabad Magyar Szó.
A felújítás teljes terjedelmét eddig homály fedte, mivel a kivitelezést végző kínai konzorcium kérésére a közlekedési minisztérium nem adta ki a projekt dokumentációját. Zoran Dajics, a CIP Közlekedési Intézet tanácsadója a szerb N1-nek elmondta, hogy Goran Vesics miniszter nem mond igazat.
Állítása szerint az egyik fényképen, amelyet jelentésében bemutatott, az látható, hogy az egyik homlokzati lap mögött beton helyett összegyűrt cementes zsákokat tettek be, hogy kevesebb betont használjanak.
Az első szakaszban a mennyezeten lévő kerámiaburkolatot javították meg, de csak kozmetikázás történt az előtetőn. A második szakaszban, a homlokzat felújítása során márciusban jelentést küldtem a kivitelezőknek, amelyben kértem a homlokzati márványlapok eltávolítását, az aljzat javítását és új márványlapok felszerelését, ahogy azt a projekt is előírta
– mondta Dajics az N1-nek.
Elmondása szerint a homlokzatra súlyokat helyeztek el, amelyek az épület tetejéről tartották az előtetőt. Ha eltávolították volna a homlokzati lapokat, Dajics szerint valószínűleg észrevették volna, hogy az aljzat nem megfelelő, és a súlyok talán korrózió jeleit mutatják.
A szakértő hozzátette, hogy a kivitelező csupán átfestette a homlokzati lapokat ahelyett, hogy kicserélte vagy megerősítette volna őket, ráadásul az előtetőt pluszüvegborítással látták el, holott a tervben ez a rész üresen maradt volna.
Bárki is döntött az üvegborításról, ellenőriznie kellett volna a statikai számításokat és a terhelhetőséget
– tette hozzá Zoran Dajics, aki szerint
a történtekért elsődlegesen a miniszter felelős, és szerinte Vesicsnek le kellene mondania.
A Szerbiai Vasúti Infrastruktúra és a kínai CRIC-CCCC konzorcium megerősítette, hogy az előtető nem volt része a felújítási munkálatoknak, és a felújítás a belső térre, a tetőre és a homlokzatra korlátozódott.
Mint ahogy az Index megírta, tizennégy ember – köztük több gyermek – meghalt, és legalább harmincan megsérültek, amikor pénteken leomlott az újvidéki vasútállomás tetőszerkezete. A helyszínen nagy erőkkel dolgoztak a mentő- és tűzoltócsapatok, hogy kiszabadítsák a romok alá szorultakat. A pályaudvar egy alkalmazottja megrendítő részleteket osztott meg a helyszínen történtekről, amiről részletesen ide kattintva olvashat.