Éppen három éve egy hattagú konzorcium élén az Újvidéken bejegyzett, budapesti hátterű Utiber Tervezőiroda nyerte el a magyar határig terjedő pályaszakasz felújítási munkálatainak felügyeletét – beleértve az újvidéki vasútállomás rekonstrukciójának ellenőrzését is. A munkálatokat kínai cég végezte. Négy hónappal a júliusi hivatalos átadás után, november 1-jén leszakadt az előtető, és 14 embert, köztük egy öt- és egy kilencéves kislány halálát okozta.
A szörnyű tragédiáért senki sem vállalja a felelősséget, sőt az illetékesek és a kivitelező azt állítja, a leomlott szerkezethez hozzá sem nyúltak. Ezen már korábban repedéseket észleltek, de a bejelentésekkel senki sem törődött. Az állomás felújítását egy kínai konzorcium végezte két ütemben: 2021 októberében fogtak munkához, amit fél évvel később a szerb választási kampány szakított meg. Akkor kezdett közlekedni Belgrád és Újvidék között a Soko (Sólyom) nevű expressz, amely 36 perc alatt tette meg a 80 kilométeres utat a két város között.
Frissítés: Cikkünk megjelenése után nem sokkal kiderült, hogy hétfőn, november 4-én bejelentette a lemondását Goran Vesics szerb építésügyi, közlekedési és infrastrukturális miniszter az újvidéki vasútállomáson történt baleset miatt.
Az MTI híradása szerint a tárcavezető hétfői rendkívüli sajtótájékoztatóján közölte, kedd reggel adja be lemondását. Mint mondta, eddig az áldozatok iránti kegyeletből nem tette meg ezt a fontos lépést, a háromnapos gyász leteltével viszont beadja lemondását. Hozzátette, hogy már a tragédia napján felajánlotta lemondását a miniszterelnöknek, és a köztársasági elnököt is tájékoztatta a döntéséről.
Az avatásra elment a magyar miniszterelnök is. Orbán Viktor vendéglátójával, Aleksandar Vucsics szerb államfővel 2022. március 20-án elsétált az alatt az előtető alatt, ami két és fél évvel később leomlott. A kormányfő Facebook-oldalára feltöltött fotón jól látszik a rés az épület és az előtető között.
A november 1-jei tragédia után újabb fotók jelentek meg az előtetőn bekövetkezett változásokról.
Ezeken egyértelmű, hogy a korábbi széles rést beüvegezték. Az üvegszerkezet csak növelte az előtető terhelését.
„A méretes előtető felfüggesztésének állapotát azonban senki sem vizsgálta” – ezt állította egy mérnök, aki tanácsadóként vett részt a munkálatok ellenőrzésében, és többször javasolta az alapos feltárást, de ezt nem végezték el. A „kukacoskodó” mérnök munkaszerződését végül tavaly júniusban nem hosszabbították meg.
Az X-en már a tragédia napján megjelent egy még májusban készült felvétel, amelyen az látszik, hogy az aládúcolt, felállványozott előtetőn munkások dolgoznak.
Ennek ellenére a kínai kivitelező és a közlekedési miniszter, Goran Vesics tagadta, hogy az állomás teljes felújítása során az előtetőhöz is hozzányúltak volna.
Közben előkerült a szemközti buszpályaudvar köztéri kamerájának felvétele is, amelyen tisztán kivehető, hogy a hosszú tetőszerkezet egyetlen darabban, egyetlen pillanat alatt omlott a járókelőkre és a padokon ücsörgő jobbára fiatalokra.
Az előtető tömegét száz tonnára becsülik. Nem biztos, hogy az áldozatok száma végleges. Három fiatalt életveszélyes állapotban ápolnak a kórházban. Egyikük lábát amputálni kellett. Rajtuk kívül még harmincan szorultak kezelésre. Az orvosok azt mondják, a háborúban sem látni ilyen súlyos sérüléseket.
A felújítás felügyeletével megbízott, magyar többségi részesedéssel rendelkező, budapesti székhelyű Utiber Közúti Beruházó Kft. eddig nem nyilatkozott.
„Vér tapad a kezetekhez” – ezt skandálták Belgrádban a tragédia másnapján a tüntetők, akiket nemcsak a vétlen fiatalok halála rendített meg, hanem a hatóságok közönye is, mindenekelőtt azonban hazugságaik.
A Kreni-Promeni mozgalom közben már két bűnvádi feljelentést tett az újvidéki Főügyészségen a pályaudvaron történt baleset miatt, amelyben 14 ember meghalt. Az egyik feljelentést ismeretlen személy ellen tették, amelyben az volt a kérdés, hogy ki a felelős a november 1-jei tragédiáért, amikor a pályaudvar előtetője rádőlt az emberekre.
A második büntetőfeljelentést Ana Brnabics, szerb parlamenti elnök, Aleksandar Vucsics államfő és Milos Vucsevics miniszterelnök ellen nyújtották be. Ez korrupciós cselekményekhez kapcsolódik, mert a mozgalom szakértőinek becslése szerint legfeljebb 20 millió euróba került a rekonstrukció, miközben arra 65 millió eurót számoltak el – írta a Szabad Magyar Szó.
(Borítókép: Az újvidéki pályaudvar leomlott tetőszerkezete 2024. november elsején. Fotó: Anadolu / Getty Images)