A gyermekek védelme érdekében az ausztrál kormány korhatárossá tenné a közösségi média használatát. Egyelőre még nem született döntés arról, hogy a korhatár 16 vagy 18 év legyen, valamint az sem egyértelmű, hogy például a Facebook, az Instagram, vagy a TikTok hogyan fogják ténylegesen betartatni a törvényt, amely még tervezet formájában sincs a parlament előtt.
Az ausztrál kormány ígéretet tett arra, hogy a közösségi médiához való hozzáférésre vonatkozó 16 éves korhatárt törvénybe iktatja, és büntetést szab ki az ezt be nem tartó online platformokra – írta a The Guardian.
A munkáspárti kormány azonban nem fejtette ki, hogy a Facebook, az Instagram, a TikTok és mások hogyan fogják ténylegesen betartatni ezt a korhatárt. Anthony Albanese miniszterelnök a koalíciós ellenzék nyomására a következő három hétben sürgetni fogja a törvényjavaslatot a parlamentben, noha a korhatár-biztosítási technológiával kapcsolatos szövetségi vizsgálat még nem kezdődött el.
Albanese és a kommunikációs miniszter, Michelle Rowland nem zárta ki, hogy a közösségi média felhasználóinak arcát biometrikus szkennelésnek vessék alá, hogy az online platformok egy kormányzati adatbázis segítségével ellenőrizzék a felhasználók életkorát, vagy hogy minden közösségi médiafelhasználót – életkortól függetlenül – korellenőrzésnek vessék alá. Várhatóan a technológiai cégeken múlik majd, hogy a saját eljárásaikat meghatározzák.
A miniszterelnök csütörtöki sajtótájékoztatóján megerősítette a korhatár bevezetését,
ami a kormány által a nagy technológiai platformok egyre szigorúbb ellenőrzésének legújabb lépése, és a tervek szerint még ebben a hónapban törvényt nyújt be a parlamentbe. Kormánya már korábban bejelentette, hogy tervezi a korhatár törvénybe iktatását, de még kérdéses, hogy 14 vagy 16 év legyen-e a küszöb.
Albanese szerint a közösségi médiaplatformok kötelesek lennének „bizonyítani, hogy észszerű lépéseket tesznek a fiatalok hozzáférésének megakadályozására”.
Azokra a felhasználókra, akiknek 16 éves koruk alatt sikerült hozzáférniük a közösségi médiához, vagy szüleikre nem vonatkozna büntetés, de
szankcionálnák azokat a platformokat, amelyek nem tartják be az új törvényeket.
Albanese az új törvények indoklásaként a közösségi média fiatalokra gyakorolt hatásával kapcsolatos aggodalmakat hozta fel, beleértve a nőgyűlölettel vagy testképpel kapcsolatos tartalmak lehetőségét. Elmondta, hogy „több ezer” szülővel és más felnőttel beszélt a kérdésről.
Hozzám hasonlóan ők is betegre aggódják magukat a gyermekeink internetes biztonsága miatt. Szeretném, ha az ausztrál szülők és családok tudnák, hogy a kormány támogatja őket
– mondta.
Az eSafety-biztos – akit az új korhatár betartatásával bíztak meg – által tavaly közzétett, a korellenőrzésre vonatkozó ütemterv „kettős, egyedi azonosító bevezetését” javasolta, amelyben egy harmadik szolgáltató fél továbbítja az információkat a webhelyek és a korellenőrzést végző szolgáltatók között a felhasználók magánéletének védelme érdekében.
A Facebook és az Instagram anyavállalata, a Meta azt mondta, hogy ha szükséges, betartaná a jogszabályokat, de megkérdőjelezte, hogy a technológia készen áll-e.
Az az elképzelés, hogy valahogyan rákényszeríthetnénk az iparágat, hogy egy olyan technológiai helyre kerüljön, ahol még nem tart, valószínűleg egy kicsit félreérthető az iparág jelenlegi helyzetét tekintve
– mondta a Meta globális biztonsági vezetője, Antigone Davis.
A Meta azzal érvelt, hogy az Apple és a Google által üzemeltetett alkalmazásboltoknak kellene viselniük a végrehajtás terhét, rámutatva, hogy a tizenévesek akár 40 különböző alkalmazást is használhatnak, amelyek mindegyike korellenőrzést igényelne.
Davis szerint az életkor biztosításának megkövetelése minden egyes alkalmazás esetében bonyolult és időigényes lenne és adatvédelmi kockázatot jelentene.
Az életkor-ellenőrzés és személyazonosításra alkalmas információk, például olyan okmányazonosító, amely biometrikus típusú adatokat, arcvonásokat tartalmaz, ahhoz szülői beleegyezés szükséges. Ez egy újabb adathalmaz, amelyet létre kell hozni
– ismertette Davis a technológiai nehézségeket.
A Snapchat és a Google egyelőre nem reagált a megkeresésre, a TikTok pedig nem kívánt nyilatkozni.