A világ legnépesebb országa közben az Európai Unióval törekszik mind szorosabb gazdasági együttműködésre. Ezzel párhuzamosan az európai nagyhatalmak, például Németország, egyértelműen és határozottan nyitnak India felé.
Miközben Újdelhi azon dolgozik, hogy megoldja a Pekinggel régóta fennálló határvitáit, egyidejűleg bővíti stratégiai partnerségeit az indo-csendes-óceáni térségben és azon túl is, az európai vezetők közelmúltbeli magas szintű látogatásai pedig egyértelműen a kapcsolatok szorosabbra fűzéséről tanúskodnak.
Olaf Scholz német kancellár októberben járt Indiában a kétoldalú védelmi együttműködés fokozása érdekében, látogatása során hangsúlyozta a globális tengeri közlekedés szabadságának biztosítását, és szorosabb katonai kapcsolatokra szólított fel.
Németországnak és Indiának hosszú időbe telt, mire a kétoldalú kapcsolatoknak ebbe a szakaszába jutott. Valójában több évtizeden át India viszonylag alacsonyabb prioritást jelentett Németország számára, csak az utóbbi években, az ukrajnai orosz inváziót követően változott meg ez az álláspont.
Pedro Sanchez spanyol miniszterelnök és indiai kollégája, Narendra Modi nemrég közösen avatta fel India első magán katonai repülőgépgyárát Gudzsarát állam Vadodara városában. Az üzemben 2026-ban állítják forgalomba az elsőt a 40 „Made in India” C–295 típusú katonai szállító repülőgépből, amelyet a spanyol Airbus és a Tata Advanced Systems Ltd. közösen gyárt, és amelyet az indiai légierő fog rendszeresíteni.
India kibővített indo-csendes-óceáni stratégiája kétségtelenül az európai védelmi érdekekkel is összhangban van, mivel a német Thyssen Krupp Marine Systems és a spanyol Navantia egyaránt versenyben van a 75I projektért – egy 5,8 milliárd dolláros szerződésért, amely hat tengeralattjáró építésére vonatkozik az indiai haditengerészet számára.
India Németország demokratikus partnere a stabilitás és a biztonság terén – olvasható a nemrégiben kiadott „Fókuszban India” című dokumentumban, amelyet a német kormány Olaf Scholz kancellár indiai látogatása előtt tett közzé.
Ez a dokumentum híven tükrözi Németország növekvő érdeklődését India iránt, amely a világ egyik leggyorsabban növekvő gazdasága és legnépesebb országa. Ezen túlmenően az időzítés azért is jelentős, mert Németország tavaly adta ki első átfogó stratégiáját Kínával kapcsolatban, amelyben a „leválasztás” helyett a „de-risking” jelszót használta, jelezve, hogy nem a két gazdaság közötti kapcsolatokat akarja megszakítani, hanem inkább a Kínától való egyoldalú függőségét kívánja csökkenteni.
Berlin Újdelhire való összpontosítása pragmatikus külpolitikájának része. Németország India gazdasági, technológiai és szakképzettmunkaerő-potenciálját szeretné a lehető legjobban kihasználni, hogy szembenézzen geoökonómiai kihívásaival. Ez a dokumentum azt is jelzi, hogy Németország hajlandó megerősíteni kapcsolatait Indiával olyan területeken, mint a kereskedelem, az éghajlatváltozás, a biztonság és a külpolitika.
Németország szeretné kihasználni India innovációs és technológiai erejét. Ezért a német kancellár indiai látogatása során a két ország 27 megállapodást kötött, amelyek a védelemre, a kutatásra, a megújuló energiára és a szakképzett munkaerő migrációjára összpontosítanak.
Ezen túlmenően, annak érdekében, hogy több munkaerőt vonzzanak Indiából, Scholz ígéretet tett arra is, hogy növeli az indiai szakmunkások számára kiadott vízumok számát. Modi elmondta, hogy
a német kormány úgy döntött, hogy 20 000-ről 90 000-re növeli az indiai szakképzett állampolgárok számára kiadott vízumok számát,
ami szerinte új lendületet ad Németország gazdasági növekedésének.
A szövetségi munkaügyi minisztérium statisztikái szerint 2024 februárjában körülbelül 137 000 indiai dolgozott szakmunkás-pozícióban Németországban, ami nagyjából 23 000-rel több, mint egy évvel korábban.
Scholz határozottan támogatta az Újdelhivel való fokozott fegyverkezési együttműködést is. A német kancellár és kollégája, Narendra Modi megállapodtak abban, hogy támogatják a fokozott ipari szintű együttműködést a védelem területén, amelynek középpontjában a védelmi berendezések és platformok közös fejlesztése és közös gyártása áll, a védelmi ágazatban folytatott technológiai együttműködéssel párosulva. 2024 első hat hónapjában India volt a német fegyverek harmadik legnagyobb vásárlója. Németország 153,75 millió euró értékben hagyott jóvá fegyverkezési engedélyeket India számára.
Európa már régóta értékes lehetőségeket kínál a kereskedelem, a beruházások, a tudomány, a technológia, az oktatás, a védelem és a biztonság területén, azonban ezek a természetes szinergiák ritkán váltak érdemi eredményekké. Habár a hidegháború vége és India gazdasági reformjai kedvező feltételeket teremtettek az Európával való kapcsolatfelvételhez, az európai államok Ázsia-központúsága továbbra is Kínára és annak gyorsan növekvő piacára összpontosult, miközben regionális integrációs erőfeszítései korlátozták a külső kapcsolatokat. Eközben Újdelhi csak lassan fordított tartós figyelmet az Európával való kapcsolatainak átalakítására.
Narendra Modi miniszterelnök teljes elismerést érdemel, amiért megfordította ezt a hosszan tartó tendenciát, és fokozta az Európával való elkötelezettséget. A vezetői szintű eszmecserék gyakoribbá válása fokozatosan eredményeket hozott. Az elmúlt évtizedben India újraindította a szabadkereskedelmi párbeszédet az EU-val, megoldotta a tengerészgyalogosok ügyét Olaszországgal, véglegesítette a kereskedelmi és gazdasági partnerséget az EFTA-val, újjáélesztette stratégiai partnerségét Franciaországgal, és megerősítette kapcsolatait az Egyesült Királysággal. Ugyanilyen fontos India növekvő elkötelezettsége a kisebb európai államokkal és regionális alcsoportokkal – az északiakkal, a baltiakkal, a közép-európaiakkal, hogy csak néhányat említsünk.
India volt az egyik első ország, amely 1962-ben kapcsolatokat létesített az akkori Európai Gazdasági Közösséggel. Ez a kapcsolat azóta tovább bővült és elmélyült. 1994-ben együttműködési megállapodást írtak alá, amely többek között rendszeres politikai párbeszédet írt elő. A 2004-ben Hágában megrendezett ötödik India–EU-csúcstalálkozón a kapcsolat stratégiai partnerséggé bővült.
Az EU 2018-ban stratégiát fogadott el e partnerség megerősítésére, 2020-ban pedig közös ütemterv következett, amely 2025-ig szabályozza a közös fellépést. A két partner között jelenleg is folynak a szabadkereskedelmi megállapodásról szóló tárgyalások. A legutóbbi India–EU-csúcstalálkozó ambiciózus ütemtervet határozott meg a partnerség számára, és a jövőre tervezett következő csúcstalálkozó alapvetően erre fog építeni.
Jelenleg az EU India legnagyobb kereskedelmi partnere: 2023-ban 124 milliárd euró értékű áruforgalmat bonyolított le, ami a teljes indiai kereskedelem 12,2 százalékát teszi ki, megelőzve az USA-t (10,8%) és Kínát (10,5%). Az EU az indiai export második legnagyobb célországa (a teljes export 17,5%-a) az USA (17,6%) után, míg Kína csak a negyedik (3,7%). Az EU részesedése az indiai külföldi befektetési állományból 2022-ben elérte a 108,3 milliárd eurót, szemben a 2019-es 82,3 milliárd euróval, így az EU India vezető külföldi befektetője. Manapság Indiában mintegy 6000 európai vállalat van jelen, amelyek közvetlenül 1,7 millió, közvetve pedig 5 millió munkahelyet biztosítanak.
A szerző a Neumann János Egyetem Eurázsia Központ tudományos főmunkatársa.