Csehországot nem fenyegeti az a veszély, hogy ne lenne elegendő olaj a háztartások és a vállalatok szükségleteinek kielégítésére, mivel a csehországi finomítók felkészültek erre a helyzetre és erős állami tartalékrendszerrel bírnak, azonban a kormány ennek ellenére is lépéseket tett az ügyben.
Leállt a kőolajszállítás az orosz Barátság vezetéken keresztül Csehországban – idézi az Infostart a cseh ipari és kereskedelmi minisztert, Lukas Vlceket, aki szerint nem fenyeget az a veszély, hogy a vállalatok és a háztartások számára ne lenne elegendő olaj, azonban az még nem világos, hogy mi okozta a leállást.
„A Barátság kőolajvezetéken keresztül jelenleg nem érkezik hozzánk kőolaj. Bebizonyosodott, hogy helyes döntést hoztunk, amikor a TAL kőolajvezeték kapacitásának bővítésébe fektettünk, ahol a szállítások stabilak” – jelentette be a közösségi médiában Lukas Vlcek. A miniszter elmondta, hogy nem fenyeget ugyanakkor az a veszély, hogy ne lenne elegendő olaj a háztartások és a vállalatok szükségleteinek kielégítésére, mivel a csehországi finomítók felkészültek erre a helyzetre, emellett erős állami tartalékrendszerrel bírnak.
A cseh kormány ennek ellenére reagálni akar a kialakult helyzetre, ezért azt javasolja, hogy az Unipetrol vállalat számára kölcsönözzenek kőolajat az állami tartalékokból, amelyet a cég akkor használna fel, ha a szállítások nem indulnának újra.
Oroszország játszadozik Európával, nem a barátunk, ezt egyenesen ki kell mondani. Nyomást gyakorol Európára az energiaforrásokon keresztül, ezért folyamatosan arra törekszünk, hogy az állami tartalékokat teljes kapacitáson tartsuk, hogy felkészültek legyünk az ilyen helyzetekre, mint a mostani
– jelentette ki Lukas Vlcek.
A cseh tárcavezető emlékeztetett, hogy hamarosan befejeződnek a TAL+ vezeték meghosszabbításának munkálatai, melynek célja a Csehországba irányuló szállítások mennyiségének növelése a következő évtől. „Még néhány technikai teszt vár ránk, mielőtt teljes mértékben elindítjuk” – tette hozzá a tárcavezető.
A miniszter szerint a kialakult helyzet nem befolyásolja a kőolajtermékek árát Csehországban. Felidézte, amikor 2019-ben a Barátság kőolajvezetéken keresztül érkező olaj szennyezett volt, és a leállás két hónapig tartott. A cseh gazdaság, mint mondta, akkor is megbirkózott ezzel, és az üzemanyag ára sem emelkedett.
Arra a kérdésre, hogy az olajszállítás leállítása összefüggésben lehet-e azzal, hogy Csehország nem kért mentességet az orosz olajtermékek behozatalára vonatkozó európai tilalom alól, a miniszter azt válaszolta, hogy Csehországnak már nincs szüksége ilyen mentességre. Ennek érvényessége december 5-én lejár. Megerősítette, hogy tudomásul vette Szlovákia és Magyarország erőfeszítéseit, hogy Csehország ismét támogassa a mentességet.
Azt is észleltem, hogy Robert Fico szlovák miniszterelnök májusban ünnepségre készül Oroszországba. Meg kell mondani, hogy nemzetközi összefüggésben Szlovákia és Magyarország hová sorolja saját magát
– reagált a cseh miniszter.
A portál szerint Csehország 2023-ban az Oroszországból kiinduló Barátság kőolajvezetéken keresztül kapta olajfogyasztásának 58 százalékát, a többi a TAL-IKL vonalon érkezett az országba. A Független Kőolajtermelők Szövetsége szerint a cseh készletek 90 napig tartanának ki.
Csehország péntek reggel óta újra kap kőolajat az orosz Barátság vezetéken keresztül – közölte az MTI Mariusz Wnukra, az Orlen Unipetrol vezérigazgatójára hivatkozva.
Az orosz kőolajszállítások váratlan, kétnapos megszakításnak okait a hatóságok nem hozták nyilvánosságra.
„A Barátság kőolajvezetéken keresztüli szállításokat péntek reggel felújították. Köszönjük a kormánynak és az állami tartalékokat kezelő szervezetnek az együttműködést és a segítséget” – közölte Mariusz Wnuk. A szállítások kétnapos kiesését saját tartalékainkból fedeztük – tette hozzá.
A cseh kormány szerdán az állami tartalékalapból 330 ezer tonna kőolajat bocsátott az Orlen Unipetrol rendelkezésére, de a vezérigazgató szerint ezt nem kellett használniuk.