A brazil munkaügyi hatóságok szerint a kínai BYD elektromos járműveket gyártó vállalat egyik brazíliai építkezésén dolgozó kínai munkások emberkereskedelem áldozatai. A kivitelező szerint csupán fordítási hibáról van szó.
A Jinjiang-csoport elutasította a hatóságok értékélését, miszerint a Bahia államban található telephelyen a munkások rabszolgasággal felérő körülmények között dolgoznának, szerintük a megállapítás pontatlanságból és fordítási hibákból fakad – írja a Reuters.
Később viszont az autógyártó egyik vezetője „külföldi erőket” vádolt meg azzal, hogy szándékosan pocskondiázzák a kínai márkákat és az országot, ezzel is aláásva Kína és Brazília kapcsolatát. A BYD, a kivitelező Jinjiang Group megállapodott abban, hogy segítséget nyújtanak a beruházáson dolgozó 163 munkásnak, és szállodákban szállásolják el őket, amíg nem születik megállapodás a szerződésük megszüntetéséről.
A kínai külügyminisztérium közölte, hogy kapcsolatban állnak a brazil féllel annak érdekében, hogy tisztázzák a helyzetet, jelezték, hogy
Kína védi a munkavállalók jogait, valamint elvárják a kínai cégektől, hogy betartsák a jogszabályokat.
A brazil munkaügyi hatóságok január 7-ére tűztek ki tárgyalást a BYD-vel és a Jinjianggal, ahol megállapodhatnak a kínai munkavállalók ügyében zajló eljárás lezárásáról, de továbbra is szigorúan vizsgálhatják tevékenységüket.
A BYD a jövő év elején kezdheti meg a gyártást Brazíliában, az autógyártó idén minden ötödik eladott járműve Brazíliában készült. Mindeközben gőzerővel zajlik a szegedi BYD-gyár építése, amely leghamarabb 2025 végén indítja be termelését. Bár még az első e-autók le sem gurultak a gyártósorról, a magyar kormányfő hurráoptimista nyilatkozatot tett: 2025 egy fantasztikus év lesz, köszönhetően többek között a kínai gyárnak is. A vállalat fontolóra vette, hogy Budapestre helyezi át európai központját.
(Borítókép: A BYD új gyárának építkezése Camacariban, Brazíliában 2024. december 26-án. Fotó: Joa Souza / Reuters)