Index Vakbarát Hírportál

Leszállás közben kigyulladt egy dél-koreai utasszállító, csak ketten élték túl a katasztrófát

2024. december 29., vasárnap 06:10 | aznap frissítve

181 emberrel a fedélzetén landolás közben felrobbant Dél-Korea dél-nyugati részén egy utasszállító gép, amelyen 175 utas és hatfős személyzet tartózkodott. A CNN információi szerint csak pár túlélője van a katasztrófának, a mentőalakulatok eddig két embert találtak élve a roncsok között.

Földnek csapódott és kigyulladt a Jeju Air légitársaság Bangkokból Dél-Koreába tartó utasszállítója a dél-koreai Muan nemzetközi repülőtér kifutópályáján. Az első felvételek azt mutatták, hogy a tűzoltók nagy területen próbálják oltani a lángoló roncsokat, amelyek beterítették a kifutópályát és a közeli töltést. Az egyik tűzoltó a CNN-nek azt mondta, hogy a tűz szinte teljesen megsemmisítette a gép maradványait.

A Boeing 737-800-as gépen 175 utas és hatfős személyzet tartózkodott, a legtöbbjük valószínűleg életét vesztette a katasztrófában.

Az utasok, két thaiföldi személy kivételével, dél-koreai állampolgárok voltak. A tűzoltóság tájékoztatása szerint a roncsok között két túlélőt találtak, egy férfit és egy nőt. Mint kiderült, a személyzet két tagját húzták ki a gép farokrészéből, őket egy közeli kórházban kezelik. A tűzoltóság illetékesei a repülőtéri terminálon tartott eligazításon közölték a helyszínre érkezett családtagokkal, hogy a többi 179 eltűnt személynek „gyakorlatilag nincsenek” túlélési esélyeik a baleset és az azt követő tűz súlyossága miatt.

Az első nyilatkozatok arra utalnak, hogy a futómű meghibásodása okozhatta a tragédiát, vannak olyan videók, amelyek azt mutatják, hogy a gép futóműve nem ereszkedett ki leszálláskor. A dél-koreai tűzoltóság szóvivője szerint ugyanakkor nem zárható ki az sem, hogy a gép madárrajjal ütközött, vagy a rossz időjárási körülmények vezettek a tragédiához.

A szerencsétlenségről készült felvételeken az látszik, hogy a repülőgép nagy sebességgel hason csúszott, majd lesodródott a kifutópálya széléről, és egy közeli töltésnek ütközött, mielőtt kigyulladt.

Olyan felvételek is nyilvánosságra kerültek, amelyeken feltehetően a balesetet szenvedett repülőgép látható, amint egyes vélemények szerint madárrajjal ütközik, legalábbis külső behatás tesz kárt a hajtóműben. A dél-koreai közlekedési minisztérium később közölte, hogy az irányítótorony a landolás előtt madárveszélyre figyelmeztető jelzést küldött a gép pilótáinak.

A dél-koreai közlekedési minisztérium közölte, hogy az irányítótorony a szerencsétlenség előtt madárveszélyre figyelmeztető jelzést küldött a gép pilótáinak. A tárca részletekkel szolgált a balesetet megelőző pillanatokról, mely szerint a légi forgalmi irányítók helyi idő szerint 08:57-kor figyelmeztették a közeledő repülőgépet a madárveszélyre, majd egy perccel később, 08:58-kor a pilóta vészjelzést adott le. Ezt követően a gép 09:00-kor megkezdte a landolást, majd 09:03-kor felrobbant.

A hírek szerint az egyik utas még repülés közben üzenetet küldött rokonának, mely szerint madár került a gép hajtóművébe. Utolsó üzenetként a gép fedélzetén tartózkodó személy azt írta: „Kimondjam az utolsó szavaimat?” A két túlélő közül az egyik utas állítólag megerősítette az elméletet.

Dél-Korea megbízott elnöke, Csoj Szang-mok a helyszínre érkezett, és arra utasította a katasztrófavédelmi alakulatokat, minden rendelkezésre álló eszközzel vegyenek részt a mentésben. A baleset körülményeit vizsgáló nyomozók a tragédia után egy órával, 10 óra 10 perckor (kelet-európai idő szerint 20 óra 10 perckor) kezdték meg munkájukat. A Muian repülőtér az összes járatát törölte. A dél-koreai elnöki hivatal rendkívüli ülést hívott össze a repülőgép-szerencsétlenségre adandó kormányzati válaszlépések megvitatására.

A CNN-nek megszólaló szakértő szerint rejtély, mi okozhatta a tragédiát, mivel a Boeing 737-800-as a világ egyik legbiztonságosabb repülőgépei közé tartozik, amelyek naponta akár 4-5 utat is teljesítenek.

Megszólalt a gépet üzemeltető légitársaság

Kim E-bae, a repülőgépet üzemeltető Jeju Air vezérigazgatója úgy nyilatkozott, hogy nem voltak korai jelei a repülőgép meghibásodásának. „Először is bocsánatot kérünk mindenkitől, aki bízott a Jeju Airben. December 29-én, körülbelül 9:03-kor (helyi idő szerint – a szerk.) a Bangkokból Muanba tartó 7C2216-os járat kigyulladt a Muan nemzetközi repülőtéren történő leszállás közben” – olvasható a közleményben.

„Mindenekelőtt mély részvétünket és bocsánatkérésünket fejezzük ki a balesetben életüket vesztett utasok hozzátartozóinak. Jelenleg a baleset okát nehéz megállapítani, és meg kell várnunk az illetékes kormányzati szervek hivatalos vizsgálati eredményeit. Az okoktól függetlenül, vezérigazgatóként mély felelősséget érzek az esetért” – fogalmazott Kim E-bae.

„A Jeju Air mindent megtesz a baleset gyors kezelése és a fedélzeten tartózkodók családjainak támogatása érdekében. Mindent megteszünk annak érdekében is, hogy a kormánnyal együttműködve megállapítsuk a baleset okát. Imádkozunk azokért, akik életüket vesztették ebben a balesetben, és legmélyebb bocsánatkérésünket fejezzük ki a gyászoló családoknak” – áll a gépet üzemeltető légitársaság közleményében.

Hol tart a vizsgálat?

A CNN vasárnapi információi szerint a „fekete doboz" repülési adatrögzítőjét a balesetvizsgáló bizottság már visszaszerezte, viszont a hangrögzítő készüléket még nem sikerült visszaszerezni – közölték a dél-koreai közlekedési minisztérium tisztviselői.

A repülési adatrögzítők vagy az úgynevezett fekete dobozok a repülésbiztonsági nyomozóknak kritikus tényeket szolgáltatnak egy baleset összerakásakor.

Több mint 700 rendőri, katonai és parti őrségi alkalmazottat mozgósítottak a helyszíni válaszlépésekhez – tette hozzá a minisztérium.

Néhány napja történt a kazahsztáni repülőtragédia

Ahogyan arról az Index is beszámolt, szerdán lezuhant egy Bakuból Groznijba tartó utasszállító repülőgép a kazahsztáni Aktua város közelében, miután átrepült a Kaszpi-tenger felett. A fedélzeten információk szerint a személyzettel együtt mintegy 70 fő utazott, közülük 38-an életüket vesztették. Egy hosszú videófelvételen látható volt a gép zuhanása is.

A tragédia lehetséges okairól több elképzelés is napvilágot látott, azeri kormányzati források csütörtökön megerősítették, hogy egy orosz föld-levegő rakéta okozhatta az Azerbaijan Airlines 8243 járatának lezuhanását, valamint már az orosz katonai bloggerek is arról írtak, a 8243-es járatot orosz légvédelmi rakéta találhatta el.

Vlagyimir Putyin orosz elnök szombaton bocsánatot kért Ilham Alijevtől, Azerbajdzsán elnökétől a Kreml szerint azon „tragikus incidens” miatt, amely időben akkor történt, amikor ukrán drónok támadták Oroszországot, és az orosz légvédelmi erők visszaverték a támadásokat.

(Borítókép:  Tűzoltók oltási műveleteket végeznek egy repülőgépen, amely lehajtott a kifutópályáról a Muan nemzetközi repülőtéren Dél-Koreában 2024. december 29-én. Fotó: Yonhap / Reuters)

Rovatok