Index Vakbarát Hírportál

Fokozódik a helyzet Dél-Koreában, már a Boeing is vizsgálódok a repülőgép-baleset ügyében

2024. december 31., kedd 09:36

Az amerikai repülőgépgyártó vállalat emberei megérkeztek Dél-Koreába, hogy kinyomozzák, miért zuhanhatott le a Jeju Air egyik repülőgépe. Az amerikai és dél-koreai nyomozók együtt vizsgálják a baleset körülményeit, valamint a maradványokat, köztük a gép két feketedobozát. A 179 halálos áldozattal járó tragédia áldozatai közül öt kivétellel mindet sikerült azonosítani. Kim Ibe, a Jeju Air vezérigazgatója kedden sajtótájékoztatón részletezte az ügy fejleményeit.

Az amerikai kormány és a Boeing Co. repülőgépgyártó vállalat nyomozócsoportja megérkezett a Jeju Air repülőgépe lezuhanásának helyszínére, a Muan nemzetközi repülőtérre, hogy részt vegyen az incidens kivizsgálásában − tájékoztatott a Yonhap dél-koreai hírügynökség.

A szöuli közlekedési minisztérium közlése szerint az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal egy tagja, az amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Bizottság (NTSB) három szakértője és a Boeing négy képviselője csatlakozott a dél-koreai Légi Közlekedési és Vasúti Baleseteket Vizsgáló Bizottság (ARAIB) tisztviselőihez a baleset helyszínén zajló vizsgálathoz.

Az amerikai csapat hétfőn érkezett Dél-Koreába az Incshon nemzetközi repülőtéren keresztül, és közvetlenül a Szöultól mintegy 290 kilométerre délnyugatra fekvő Muanba utazott, hogy felkészüljön a vizsgálatra. „A dél-koreai és az amerikai nyomozók megvitatták a menetrend szerinti eljárásokat és a vizsgálat konkrét területeit” − mondta el egy sajtótájékoztatón Csu Csongvan, a közlekedési minisztérium légi közlekedési politikáért felelős vezetője.

A Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet egyezménye szerint a vizsgálat megindításáért az az ország felelős, ahol a baleset történt. Az eseményben érdekelt országok, például a repülőgép üzemeltetője és gyártója, valamint az áldozatokkal rendelkező nemzetek jogosultak a részvételre. Thaiföld, amelynek két állampolgára halt meg a balesetben, a jelentések szerint úgy döntött, hogy nem vesz részt a vizsgálatban.

A minisztérium szerint az Egyesült Államok és a Boeing képviselői a dél-koreai ARAIB 11 tagjával együtt jelenleg a baleset helyszínén lévő roncsokat és törmelékeket vizsgálják, olyan alkatrészek után kutatva, amelyek nyomokat szolgáltathatnak a baleset okáról. A helyszíni vizsgálatot követően a nyomozás az elemzési szakaszba lép, amelynek során megvizsgálják a megtalált bizonyítékokat és a repülőgép két fekete dobozából kinyert adatokat.

A repülőgép repülési adatrögzítője, az egyik fekete doboz külső sérüléseket szenvedett. Az adatrögzítőből hiányzott egy olyan csatlakozó, amely az adattároló egységet az áramellátáshoz kapcsolja. „A hatóságok vizsgálják a technikai módszereket az adatok kinyerésére a csatlakozó hiánya ellenére” − közölte Csu.

A második feketedoboz, a pilótafülke hangrögzítője állítólag viszonylag jobb állapotban van. A nyomozócsoport hamarosan eldönti, hogy a sérült feketedoboz javítását és elemzését belföldön kísérlik-e meg, vagy a készüléket az amerikai NTSB-hez küldik további vizsgálatra.

Csu hozzátette, hogy a baleset idején két légi forgalmi irányító volt szolgálatban a repülőtéren. A nyomozók mindkettőjükkel beszéltek, hogy meghallgassák beszámolójukat az esetről, de úgy döntöttek, hogy egyelőre nem adják ki az információkat. A dél-koreai kormány közölte, hogy január 7-ig felfüggeszti a Muan nemzetközi repülőtér működését, és egy későbbi időpontban dönt az újranyitásról.

174 áldozatot már azonosítottak

Az e heti Jeju Air repülőgép-szerencsétlenségben meghalt 179 ember közül 174 ember maradványait azonosították − írta meg a Yonhap. A Szöultól 288 kilométerre délre fekvő Muan nemzetközi repülőtéren az áldozatok családtagjai számára tartott tájékoztatón a minisztérium közölte, hogy még vizsgálják a fennmaradó öt áldozat azonosítását.

„A 32 ember közül, akiket először nem sikerült ujjlenyomat alapján azonosítani, 17 embert azonosítottunk az első DNS-vizsgálat során, és további 10-et a második körben” − közölte a tárca. „A fennmaradó öt személyt a DNS ellentmondásai miatt tovább vizsgáljuk.”

Az azonosított áldozatok közül négynek a holttestét már átadták a családjuknak, és a temetési előkészületek kedden megkezdődtek a szülővárosukban − tájékoztatott a dél-koreai szaktárca.

A tisztviselők korábban azt mondták, hogy akár 10 napig is eltarthat, amíg az összes maradványt azonosítják és átadják a gyászoló családoknak, mivel a legtöbb holttest elszenesedett. A hatóságok az áldozatok maradványait egy ideiglenes hűtőházban, a muani repülőtér egyik hangárjában őrzik.

Csak két légiutas-kísérő maradt életben, miután a gép vasárnap lezuhant 179 ember halálát okozva a fedélzeten tartózkodó 181 emberből.

A Jeju Air vezérigazgatója sajtótájékoztatón részletezte az ügy fejleményeit

Kim Ibe, a Jeju Air vezérigazgatója kedden Szöulban tartott sajtótájékoztatót a vasárnapi tragédia fejleményeiről. Elmondása szerint a légitársaság a járat előtt és után is figyelemmel kísérte az időjárást, majd hozzátette, hogy a légitársaság 10-15 százalékkal csökkenti a téli légi forgalmát, ez azonban nem annak beismerése, hogy túl sok járatot üzemeltetnek − tájékoztatott a BBC.

Célunk, hogy a biztonsági intézkedések megerősítésével helyreállítsuk a belénk vetett bizalmat − mondta, majd hangsúlyozta, hogy a légitársaság pilótáit a szabályoknak megfelelően képzik ki, melyhez két repülésszimulátorral is rendelkeznek, és az egy repülőgépre jutó karbantartók átlagos száma a 2019-es 12-ről 2024-re 12,9-re nőtt.

Kim Ibe szerint a Jeju Air elsődleges célja, hogy a tragédiára összpontosítson és támogassa azokat a családokat, akiknek szerettei a hétvégi repülőgép-szerencsétlenségben életüket vesztették. A légitársaság mostantól teljes felelősséget vállal a helyzet kezeléséért − közölte a társaság vezérigazgatója.

A repülőgép ellenőrzésekor vasárnap nem merült fel semmilyen probléma − állította Kim Ibe, majd hozzátette, hogy a futóművel kapcsolatban semmi rendelleneset nem jeleztek. „Az a kérdés, hogy a futómű megfelelően működött-e vagy sem, a baleset kivizsgálásához kapcsolódik” − hangsúlyozta a vezérigazgató. „Majd hallani fogják az eredményt, ha az kiderül.”

A járattörlésekről annyit közölt, hogy nehéz pontos számokat mondani, de attól is függ, milyen gyorsan tudják visszanyerni az emberek bizalmát, valamint hogy mikor tudják újra növelni a kapacitásukat.

A felszállás előtt és a repülés alatt szükséges biztonsági eljárásokról elárulta, hogy a Jeju Air követi a szabványos eljárásokat, és a repülőgép nem szállhat fel, ha a karbantartó csapat nem írta alá a gép biztonságosságát. A karbantartási ütemtervet határozottan követi a légitársaság.

Repülési szakértők a kifutópálya végéhez közeli fallal kapcsolatban tettek fel kérdéseket, amelynek a repülőgép nekicsapódott, mielőtt lángba borult, azonban Kim Ibe igyekezett kitérni az erre vonatkozó kérdések elől. Azonban vállalta a felelősséget a légitársaság nevében a katasztrófáért.

Hangsúlyozta, hogy az áldozatok hozzátartozói „nehéz időket élnek át”, és több támogatásra van szükségük, ezért a Jeju Air munkatársai a helyszínen nyújtanak vigaszt a gyászoló családoknak.

Kim Ibe szerint a Jeju Air második járatát, amelynek hétfőn gondok adódtak a futóművével, és amely kénytelen volt visszatérni a szöuli nemzetközi repülőtérre, biztonságosnak nyilvánították. Elmondása szerint a pilóta észrevette, hogy a futóműhöz vezető burkolat kissé nyitva volt. Emiatt visszatért a repülőtérre karbantartásra, amely ugyanolyan típusú volt, mint a vasárnap lezuhant gép.

Az elmúlt öt évben a Jeju Air fizette a legtöbb bírságot a koreai légitársaságok közül, de folyamatosan javította biztonsági teljesítményét − zárta a sajtótájékoztatót Kim Ibe, majd elmondta, hogy „szigorú karbantartási ellenőrző listánk van. Ha valami kimaradna, az komoly problémát jelentene.”

Rovatok