Index Vakbarát Hírportál

Szinte rabszolgaként dolgoztatta a BYD Brazíliában kínai munkásait

2025. január 10., péntek 18:31

A kínai autógyár vállalta, hogy betartja a helyi előírásokat, miután kiderült, hogy szabálytalan vízummal juttatott be több száz kínai munkást Brazília területére, akiket ráadásul embertelen körülmények között dolgoztatott. A brazil hatóságok a múlt hónapban átmenetileg leállították a BYD helyi autógyárának építését.

„Rabszolgasághoz hasonló körülmények között dolgoztak” – ezt állították a munkaügyi felügyelők 163 kínai munkásról, akik a Csincsiang-csoportnak, a BYD alvállalkozójának a közvetítésével érkeztek Brazíliába autógyárat építeni.

„Kimentésük után elhagyják vagy már elhagyták Brazíliát” – közölte a Bahia állam vizsgálatát vezető Liane Durao.

A Csincsiang kezdetben elvetette a hatósági értékelést, amit fordítási hibával magyarázott, a BYD egyik vezetője pedig „külföldi erőket” vádolt, hogy a márka pocskondiázásával aláássák Kína és Brazília kapcsolatát. A BYD köztudottan az Elon Musk tulajdonában álló Tesla legnagyobb vetélytársa. Mindenesetre felvételek tanúsítják a Kínából érkezett munkások életkörülményeit.

A szabálytalanságokra hivatkozva a hatóságok ideiglenesen leállították annak a gyárnak az építését, amit az eredeti tervek szerint két hónap múlva, márciusban terveztek üzembe helyezni. A Camacariban épülő létesítmény a BYD első, elektromos autókat összeszerelő üzeme Kínán kívül, a szegedi pedig az első gyárrészlege Európában.

A BYD-t Brazíliában minden szabálytalanság után pénzbírságra kötelezték. Ezek után a beruházó vállalta, hogy a megmaradt kínai alkalmazottak élet- és munkakörülményeit a brazil előírásokkal harmonizálják.

A brazil piac

A kínai vállalat úgy tudta, hogy minden dolgozója önként és megfelelő engedélyek birtokában érkezett Brazíliába, de miután ennek az ellenkezője derült ki, megszakított minden kapcsolatot a közvetítő Csincsianggal.

A kínai kormány mindig is megkövetelte a kínai cégektől, hogy a törvényeknek és előírásoknak megfelelően működjenek – így reagált a brazíliai esetre a kínai külügyminisztérium szóvivője.

Kína továbbra is hajlandó együtt dolgozni Brazíliával az együttműködés megerősítése érdekében – tette hozzá Guo Csiakun.

A BYD brazíliai gyártókapacitása kezdetben évi 150 ezer elektromos autó összeszerelésére lesz alkalmas. A dél-amerikai ország a Build Your Dreams (Váltsd valóra álmaidat) angol betűszóból elnevezett sencseni cég legnagyobb piaca – Kínán kívül.

Egyelőre nem világos, hogy a brazil munkaügyi hatóságok vizsgálata mennyire hátráltatja vagy késlelteti a gyár befejezését. A BYD 620 millió dolláros befektetéssel építi az üzemet, és biztos megtérüléssel számol. Tavaly minden ötödik, Kínán kívül értékesített autója Brazíliában talált vevőre.

Rabszolgatartásnak minősül

A munkaügyi hatóságok embercsempészek áldozatainak minősítették azokat a kínai munkásokat, akik a Csincsiang révén érkeztek Brazíliába. Kiderült, hogy az állásközvetítő – ismeretlen okokból – 107 munkás útlevelét, sőt sokuk fizetését is visszatartotta.

Egy-egy fürdőszobán 31-en osztoztak, így rendkívül korán kellett kelniük, hogy készen álljanak a munkakezdésre.

A helyi előírások szerint ezek a körülmények – a többi között az emberi méltóságot sértő állapotok – rabszolgatartásnak minősülnek, és súlyos következményekkel járhat a munkáltatóra nézve, akitől akár a hitelfelvétel lehetőségét is megvonhatják.

A brazil kormány ezek után átmenetileg felfüggesztette a beutazási vízumok kiadását a BYD munkavállalói számára, annak ellenére, hogy az ország vonzani próbálja a kínai befektetőket. A munkaügyi hatóságok pedig a visszaélések leleplezése óta árgus szemekkel figyelik, hogy nem történnek-e újabb szabálytalanságok – mondta Durao.

(Borítókép: A BYD gyárának építési területe Camacariban, Brazíliában 2024. december 26-án. Fotó: Joa Souza / Reuters)

Rovatok