Index Vakbarát Hírportál

Vietnámban nagy pénzt kap, aki feljelenti a közlekedési szabálysértőket

2025. január 17., péntek 21:07

A vietnámi kormány akár 5 millió dongot – mintegy 200 amerikai dollárt – is fizet azoknak az állampolgároknak, akik feljelentik a közlekedési szabályok megsértőit. A délkelet-ázsiai ország most ezzel a módszerrel igyekszik megfékezni az ország hírhedten kaotikus útjainak szabályszegő sofőrjeit.

Év eleje óta a Vietnámi Szocialista Köztársaságban a hatóságok drasztikusan megemelték a közlekedési szabálysértésekért – többek között a piros lámpán áthajtásért és a mobiltelefon használatáért – kirótt bírságokat, amelyek szinte megfizethetetlenek az átlagsofőrök számára.

A kormány által január 1-jén bevezetett új közlekedési szabályzat értelmében a vietnámi állampolgárok akár 5 millió dong pénzjutalmat is kaphatnak. A rendelet egyik cikkelye részletezi a jutalmazási politikát azon magánszemélyek és szervezetek számára, akik ellenőrzött információkat szolgáltatnak a közlekedésbiztonság megsértéséről. A bejelentők személyazonosságát „a magánéletük védelme érdekében” bizalmasan kezelik – áll a törvényben. A rendőrségre hivatkozó állami média szerint eddig senkit sem jutalmaztak meg.

Az új rendelet, amely a közlekedési szabálysértési bírságokból és a rendszámtáblák árveréséből származó pénzeszközök kezelését és felhasználását szabályozza, a közlekedés biztonságának és rendjének fokozását célozza.

Közben az új törvény pénzbeli ösztönzőket is meghirdetett az éjszakai forgalom irányításában részt vevő, éjszakai műszakot teljesítő rendőrök számára. A rendőrök legalább négyórás műszakonként akár 200 000 dong (körülbelül 8 dollár) díjazásban részesülhetnek.

Emelkedő bírságok

Egy olyan országban, ahol az átlagos havi jövedelem 7,7 millió dong (300 USD) körül van, egy motorkerékpárral a piros lámpánál áthajtani most több mint 6 millió dongba (234 USD) kerül, ami hatszorosa a korábbi összegnek. Ha egy autós teszi ugyanezt, a büntetés közel 20 millió dongra (780 USD) rúg. Általánosságban a piros lámpán való áthajtásért kiszabható bírság így a korábbi 4-6 millió dongról 18-20 millió dongra (160-790 dollár) emelkedett. Ugyanakkor egyes vétségek, mint például a közlekedési ellenőrzések akadályozása, a rakomány nem megfelelő rögzítése vagy a rendőrségi utasítások figyelmen kívül hagyása mostantól a korábbiakhoz képest 30-szorosába kerülnek a szabálysértőknek. Ezzel együtt megduplázták a mobiltelefon használata miatt kiszabható bírságot is.

„Megdöbbentett a bírságok mértéke” – nyilatkozta Nguyen Quoc Phong, a Grab biciklisofőrje, aki bevallotta, hogy rendszeresen áthajtott a piroson a fővárosban, Hanoiban.

Most már megijedtem. Elkezdtem szigorúan betartani a szabályokat”

– ismerte el Phong, hozzátéve, hogy utálja a gondolatot, hogy egy társa lefilmezi és feljelenti a rendőrségen.

Az egyik hanoi rendőr elmondta, hogy több sofőrt is látott már sírva fakadni, amikor bírságot kaptak.

A hivatalos statisztikák szerint mintegy 77 millió motorkerékpár és 6,3 millió személygépkocsi uralja Vietnám útjait. A közúti balesetek 2024-ben naponta 30 halálos áldozatot követeltek, miközben a közlekedés – különösen a nagyvárosokban – borzalmasan lassú, mivel a sofőrök a közlekedési lámpákat, a közúti jelzőtáblákat és szabályokat figyelmen kívül hagyva közlekednek.

Mi áll az intézkedések hátterében?

A vietnámi kormány azt állítja, hogy a programnak köszönhetően az utcák kevésbé lesznek veszélyesek, továbbá, hogy a bírságokból, valamint a rendszámtáblák árveréséből befolyó pénz 30 százalékát a közlekedésbiztonság további javítására fordítják. A pénzből finanszírozni fogják a járművek és berendezések vásárlását, az információs rendszerek fejlesztését, a közlekedési adatbázisok karbantartását, a vizsgálatok támogatását a torlódások kezelésében, valamint az éjszaka szolgálatot teljesítő közlekedési rendőrök fizetését.

Vietnámban az ezzel egy időben bevezetett egyéb biztonsági intézkedések közé tartozik a térfigyelő kamerák és az okostelefonos alkalmazások használata. 

Ettől a hónaptól kezdve a sofőröket a VNeTraffic okostelefonos alkalmazáson keresztül is értesítik, ha megbírságolták őket – ugyanezzel az alkalmazással értesítik a rendőrséget a szabálysértésekről – amit elképzelhető, hogy hamarosan más országokra is kiterjesztenek.

A jutalmazási terv erősen ösztönzi az embereket arra, hogy elküldjék felvételeiket, ahelyett, hogy 30 másodperccel később csak rászólnának a szabálytalankodóra, és elfelejtenék az esetet.

Habár sokan úgy gondolják, nincs rendjén, hogy az embereket a kormány megfizeti az információért, mégis  úgy tűnik, Vietnámnak radikális lépéseket kellett tennie. A rendőrség már régóta küzd a megrögzött gyorshajtók, a piros lámpán áthajtók, az út rossz oldalán közlekedők, az autópályákon tolatók, és általában a káoszt okozók ellen.

Riasztó statisztika

A közlekedési balesetek három év alatt annyi embert ölnek meg, mint a világjárványok 100 év alatt. Az Egészségügyi Világszervezet szerint Vietnámban évente átlagosan mintegy 14 ezer ember halálát okozzák a közúti balesetek, amelyek a 15 és 29 év közötti korosztályban a vezető halálozási okok közé tartoznak. A halálos balesetek több mint felét a motorosok okozzák.

A hivatalos statisztikák szerint az elmúlt öt évben a halálos áldozatok száma 21 százalékkal, mintegy 48 ezerre csökkent, a sérülteké pedig 22 százalékkal, 162 ezerre zsugorodott az előző ötéves időszakhoz képest. A kormányzat határozottan törekszik arra, hogy a közúti balesetek halálos áldozatainak számát napi húsznál kevesebbre, azaz évi 7300-ra csökkentse.

A közúti balesetek fő okának gyakran a forgalmi torlódásokat, a nem megfelelő bűnüldözést, a rossz vezetési készségeket és a gyatra útviszonyokat tartják.

A szerző a Neumann János Egyetem Eurázsia Központ tudományos főmunkatársa.

(Borítókép:  Forgalom Hanoi régi negyedében, Vietnámban. Fotó:  Loop Images / Universal Images Group / Getty Images

Rovatok