Nem véletlenül népszerű a Shein divatmárka Magyarországon, már ötezer forintért is rendelhet egész jó női ruhát az ember az interneten. No de mi az ára a példátlan olcsóságnak és választéknak? Ennek járt utána Kínában a BBC riportercsapata.
A Shein fast fashion vagy már inkább ultra fast fashion cég népszerűsége Magyarországon olyan méreteket öltött az utóbbi néhány évben, főleg a pandémiát követő időszakban, hogy lekörözte az ebben a szegmensben nyomuló vetélytársakat, a H&M-et, a Zarát, sőt még a verhetetlennek hitt Primarkot is.
Az üzleti siker titka a szuperárérzékeny magyar piacon az elképesztő olcsóság, a még így is elfogadható minőség és a villámgyorsan, már-már hetente, sőt naponta változó kínálat.
Míg a vetélytársak jellemzően évente egy tavaszi és egy őszi kollekcióval rukkolnak ki, a papíron szingapúri székhelyű, de kizárólag kínai beszállítókkal dolgoztató Shein boszorkányos gyorsasággal frissíti szortimentjét.
Eközben igen agresszív, célzott és hatékony reklámkampányokkal nyomul. Mindez nem véletlen, ugyanis a cég alapítója, a rejtélyes életmódot folytató, sohasem nyilatkozó bizonyos Chris Xu az internetes szakmából jött, keresőoptimalizálással szerezte első millióit. Ma már a sokadikon is túl van, egy 2023-as információ szerint a Shein piaci értéke elérte az 54 milliárd fontot (66 milliárd dollár), ami jelen átváltási kurzuson több mint 26 ezer milliárd forint.
Azaz a teljes 2023-as magyar GDP csaknem egyharmada.
A közelmúltban Laura Bicker, a BBC riportere elment Kuangcsouba, régebbi nevén Kantonba, és több gyárat is meglátogatott az ötezer (!) közül, ahol a Shein termékeit varrják/szabják szemkápráztató munkatempóban. A dél-kínai metropoliszban, ahol az egész országban a legmagasabbak az ingatlanárak, a Gyöngy-folyó partján, a Panyu nevű negyedben működik ez az 5000 ruhagyár. A kerületet nem véletlenül nevezik Shein falunak. Itt készülnek a 150 országba szállított szuperolcsó Shein termékek.
A BBC munkatársai tíz gyárat látogattak meg, négy tulajdonossal és több mint húsz munkással készítettek interjúkat.
Ha egy hónapban 31 nap van, akkor mi 31 napot dolgozunk, napi 12–16 órát. A munkahetünk minimum 75 órás. Illetve hazudok. A vasárnap, az mindig pihenőnap. Akkor csak 8 órát dolgozunk
− mondta az egyik munkás, varrógépe fölé görnyedve. Az átlagos munkahét a Panyuban tehát 75 órás, miközben a kínai törvények 44 órában maximálják, és heti legalább egy szabadnapot kötelezővé tesznek. De ez csak papíron van így a Shein faluban. Valamiből fel kellett futtatni öt év leforgása alatt a Sheint nulláról a világ legnagyobb volumenű gyorsdivat-márkájává.
Tavaly a cég kénytelen volt beismerni, hogy gyerekeket is dolgoztatnak a beszállítóik.
A Shein példátlan üzleti sikere két faktorban rejlik. Az egyik a hatalmas és villámgyorsan változó választék, a másik az ár. Egy női ruha 10 font (alig 5000 forint), egy szvetter 6 font, a termékek átlagos ára 8 font körül mozog.
A hatalmas műhelyekben szakadatlanul zúgnak a varrógépek, futószalagon kerülnek ki a műanyag csomagokba tuszkolt, szállításra kész ruhabálák. A lázas munka este tíz után sem szűnik meg, éjjel is zúgnak a varrógépek.
A munkaerő folyamatosan özönlik a falvakból. Az egyik munkás rendszeresen küldi haza a keresetét, hogy otthon ne haljon éhen a két gyereke. Darabbérben fizetik őket, egy póló elkészítéséért egy jüan, durván 15 dollárcent a fizetség.
Egy óra alatt tíz–tizenkét pólót is megcsinálok
− mondja a munkás.
A BBC-stáb tapasztalatai szerint a munkanap reggel 8-tól este 10-ig tart, azaz 14 órás. A Shein faluban az átlagbér havi 2400 jüan, miközben hivatalosan 6500 jüan a minimálbár, vagyis ennyi szükséges a megélhetéshez. Azok a munkások, akikkel beszéltek a BBC munkatársai, havi 4000–10 000 jüant kerestek.
A túlmunka, a kizsákmányolás mellett van még egy probléma a Shein termékeivel: az alapanyag, a gyapot Hszincsiang-Ujgur autonóm tartományból érkezik, ott pedig, úgy hírlik, rabszolgaként dolgoztatják a kínaiak az ujgurokat.
Amit persze a kínai kormány vehemensen tagad.
Miközben a Shein termékek szakadatlanul áramlanak a világ 150 országába. A magyar háztartásokba is.
(Borítókép: Shutterstock)