Index Vakbarát Hírportál

Nem orosz szabotázs áll a Balti-tengeren történt kábelszakadások mögött

2025. január 20., hétfő 06:47

Az amerikai és európai biztonsági szolgálatok közötti konszenzus szerint egy véletlen baleset okozta a Balti-tenger fenekén található energia- és távközlési vezetékek átvágását.

A tenger alatti kábelek átszakítása valószínűleg baleset volt, nem pedig orosz szabotázs következménye – írja több amerikai és európai hírszerzési tisztviselő állítását a The Washington Post.

Az esetek felvetették annak gyanúját, hogy Oroszország egy szélesebb körű, Európa-szerte végrehajtott hibrid támadási kampány részeként a tenger alatti infrastruktúrát vette célba, melynek következményeként biztonsági intézkedéseket jelentettek be a Balti-tengeren.

A tisztviselők szerint az eddig folytatott vizsgálatok nem találtak arra utaló jeleket, hogy a tengerfenéki kábelek átszakításával gyanúsított kereskedelmi hajók Moszkva utasítására cselekedtek volna. Az eddig összegyűjtött bizonyítékok arra utalnak, hogy a rosszul karbantartott hajókon szolgáló, tapasztalatlan legénység okozta baleseteket.

A kábelek elvágása „véletlen baleset” – mondta Eric Ciaramella, a Carnegie Endowment for International Peace egyik vezető munkatársa, aki korábban az Egyesült Államok Oroszországgal foglalkozó nemzeti hírszerzési megbízottjaként dolgozott. „De nehéz kizárni egy összehangolt orosz kampányt, amikor [Moszkva] hírszerző szolgálatai német üzleti vezetők meggyilkolásával próbálkoznak, gyárakat gyújtanak fel Európa-szerte, és bombákat helyeznek teherszállító repülőgépekre.”

A finnek szkeptikusak

A december 25-i kábelrongálási ügyben Finnország agresszívabb megközelítést alkalmazott, és addig nem engedte kikötni az Eagle S-t, amíg a rendőrség és a parti őrség hatóságai helikopterrel nem szálltak a hajóra. A legénység azon tagjai, akiket azzal gyanúsítanak, hogy a horgonyt leengedték, a nyomozás előrehaladtáig nem hagyhatják el Finnországot.

Egy, a vizsgálatról tájékoztatott skandináv tisztviselő szerint a tartályhajón uralkodó körülmények siralmasak voltak.

Mindig azzal a feltételezéssel indultunk útnak, hogy az árnyékflotta hajói rossz állapotban vannak. De ez még rosszabb volt, mint gondoltuk

– mondta a tisztviselő.

Herman Ljunberg, az Eagle S tanker tulajdonosát képviselő ügyvéd egy telefoninterjúban elismerte, hogy a hajó orosz olajat szállított, de tagadta, hogy megsértette volna a nemzetközi jogot, vagy hogy a legénység szándékosan okozott volna bármilyen kárt.

Európai biztonsági tisztviselők elmondták, hogy Finnország fő hírszerző szolgálata egyetért nyugati kollégáival abban, hogy a december 25-i incidens balesetnek tűnik, bár figyelmeztettek, hogy lehetetlen kizárni az orosz szerepet.

Az Eagle S vizsgálatát vezető finn Nemzeti Nyomozó Iroda szóvivője elmondta, hogy az iroda vizsgálata még kezdetleges státuszban van, „és túl korai lenne végleges következtetéseket levonni a károk mögött álló okokról vagy kombinációkról”.

Előzmények

Mint arról az Indexen beszámoltunk, szerdán egy tenger alatti, Finnországot és Észtországot összekötő elektromos kábel megsérült a Balti-tengeren. A baleset után a finn áramszolgáltató nem zárta ki a szabotázst – az előzetes eredmények szerint most ez történhetett. Az észt áramszolgáltató bejelentette, hogy az Estlink2 kiesése ellenére az ország elég elektromos árammal rendelkezik, így nem várható fennakadás az áramszolgáltatásban.

A mostani nem az első eset volt, hogy egy tenger alatti kábel meghibásodik a Balti-tengeren. A múlt hónapban két, Dánia és Svédország között húzódó távközlési kábel szakadt el, ami kapcsán felmerült a szabotázs – a gyanú gyorsan egy kínai hajóra terelődött, mivel az épp a meghibásodáskor hajtott el a kábel felett. Azonban Kína a svéd ügyészség számára nem engedélyezte, hogy a kínai hajót kivizsgálja, ami még a meghibásodáskor elhagyta a helyszínt.

Rovatok