A szerb építésügyi tárca miniszterhelyettese 2023 júniusában és októberében részletes és terjedelmes levelekben kifogásolta a kínai kivitelezők lassú és hanyag munkáját. A nő házi őrizetbe került a 15 ember halálát követelő újvidéki tragédia után, miközben a kínai kivitelezők büntetlenül folytathatták munkájukat. Az ügyészségi nyomozás során más visszásságok is kiderültek: az egyik szerbiai alvállalkozó cége például egy 11 éves fiú tulajdonában áll.
Anita Dimoski miniszterhelyettes első, háromoldalas levelében aggodalmának adott hangot, hogy a munkálatok az államhatárig „nem zajlanak olyan technológiával és ütemben, amellyel teljesíthető a kitűzött határidő”. A címzett a kínai Sandong, a kínai vasúti konzorcium alvállalkozója volt – írta a Forbes szerbiai kiadása.
Az építésügyi minisztérium elemezte az előző hónapok történéseit, és megállapította, hogy kínai részről „nincs elegendő munkaerő, sem elkötelezett mérnök” a feladatok elvégzésére, de hasonló gondokra mutatott rá a szerb oldalon is.
A „Sandong szervezetlenségének legújabb példája”, hogy az ideiglenes vágány lefektetését a határidő letelte idején még el sem kezdték – áll a feljegyzésben.
Ebből az is kiderült, hogy a kínaiak a felügyeleti hatóság jóváhagyása nélkül bontottak le egy olyan építményt, amelyen vasúti forgalom zajlott.
Emiatt megszakadt a vasúti összeköttetés Bánát felé, azaz „leállt az áru- és személyforgalom a Szerb Köztársaság ezen részén”, mert nem fejezték be az új vágány építését – írta Dimoski, aki szerint gyakorlattá vált a „felügyeleti hatóság ajánlásainak mellőzése”.
Ez a magatartás az építőiparban az „alkalmatlansághoz, a silány munkához, az építőipari szakma elemi szabályainak a megsértéséhez vezet”, végső soron „tiszteletlenség az ország iránt”, ahol a munkát végzik.
A miniszterhelyettes arra is felhívta a figyelmet, hogy a munkálatok lemaradása a gazdasági tevékenységeket veszélyezteti, ami „kihat a GDP-re”, ezért a szerződésbe foglaltak betartását és minőségi munkát követelt.
A nemrégiben Szabadkán készült felvételek ennek az ellenkezőjéről tanúskodnak.
A kínaiak által nemrégiben felújított aluljárók csavaros rögzítései szemmel láthatóan nem megfelelőek. Az egyik aluljáró már most repedezett, a sarkokat utólag foltozgatták.
A kivitelezők azt állították: az újvidéki vasútállomás előtetőjéhez hozzá sem nyúltak, miközben korábbi felvételek bizonyították, hogy az amúgy is régi födémre súlyos üvegtetőt szereltek. Az építmény ezt a terhelést már nem bírta el – állapították meg az igazságügyi szakértők.
Nem az volt a kérdés, hogy leszakad, hanem az, hogy mikor
– mondta egyikük.
Ez a leomlott előtető temetett maga alá több tucat embert, akik közül tizenöten meghaltak.
A miniszterhelyettes első levele a jelek szerint süket fülekre talált, mert négy hónappal később, 2023 októberében egy újabbat írt, amelyben a hiányosságok felsorolása után leszögezte, hogy a Sandong „szakszerűtlen” munkát végez, aminek a következtében
emberek és vagyontárgyak kerültek veszélybe.
Ez a levél minden bizonnyal a munkaügyi felügyelőség kezdeményezésére született meg, amely rendszeres szabadkai ellenőrzése során „számos szabálytalanságot észlelt a munkálatok végzésében”.
Ezt a figyelmeztető e-mailt másolatban megkapta a magyar hátterű Utiber is, amely a Budapest–Belgrád vasút szerbiai szakaszának felújítását felügyelte.
A Szabadka és Újvidék közötti szakaszt mellesleg a mai napig nem nyitották meg, jóllehet a szerb államfő ezt kétszer is megígérte – a legutóbb december elején.
Az eddigi nyomozás más visszásságokat is feltárt. Az alapozási munkálatokat az egyik szerbiai pályaszakaszon egy új belgrádi alvállalkozó végezte.
Az LHR cég tulajdonosa egy mindössze 11 éves kisfiú, akin eléggé szövevényes lesz számonkérni, ha bebizonyosodik, hogy alkalmazottai hitvány munkát végeztek.