A kannibalizmus még nem szerepelt az indonéziai büntető törvénykönyvben, ezért lopásért ítélték el azt a férfit, aki három holttestből is evett. Az egykoron kannibalizmus miatt elítélt férfi mostanra a közösségi média influenszerévé változott, és arról ismert, hogy olyan motiváló idézeteket oszt meg, amelyek sokakat inspirálnak.
2003. január 15-én Sumanto letartóztatása sokkolta az egész országot, amikor a közép-jávai Purbalinggában lévő otthonában megtalálták egy idős nő holttestét, alig néhány órával azután, hogy azt eltemették. A nyomozók később kannibalizmussal vádolták meg, miután kiderült, hogy nemcsak egy, hanem két másik holttestből is evett, amikor a dél-szumátrai Lampungban egy cukornádültetvényen dolgozott.
Az eset megdöbbentette az indonézeket, Sumanto pedig öt év börtönbüntetést kapott. Azért csak ennyit, mivel végül csak a holttestek ellopása miatt emeltek vádat ellene, a kannibalizmus akkor még nem szerepelt a büntető törvénykönyvben. Ezzel azóta a 271. törvénycikk foglalkozik.
A férfi azt állította, hogy a feketemágia iránti érdeklődése vonzotta a kannibalizmus felé, mert úgy vélte, hogy az emberhús fogyasztása növeli természetfeletti erejét. Bűntetteinek groteszk jellege és indítékai miatt Sumantót Indonézia saját Hannibal Lectereként tartják számon, akit a helyi közösség eleinte nem kedvelt.
Végül 2006. október 24-én jó magaviselet miatt szabadult, alig három év börtönbüntetést követően. Ezek után Sumanto egy rehabilitációs központba került, ahol megkezdte a megváltás felé vezető útját. Bár szülővárosában eleinte kiközösítették, viszont idővel a közösségi médiában rátalált a megváltásra. Most, hogy több mint 18 ezer Instagram-követője van, egy csapattal együttműködve olyan tartalmakat készít, amelyekben fitneszprogramokat, halak etetését és élő étkezési közvetítéseket, közismert nevén mukbangot mutat be.
Követőit mindennapi tevékenységeinél is jobban vonzzák inspiráló üzenetei. Őket a kannibalista múltjával szemben teljesen más érdekli. „A tartalmai nemcsak érdekesek, hanem hasznosak is. Szavai inspirálnak engem, különösen diákként – mondta egyik követője, Nunung Rahmawati. – Márkanagykövet lett, és több ezer követője van. Ez lenyűgöző.”
Sumanto útja az online hírnév felé azután kezdődött, hogy felkérést kapott, legyen márkanagykövet, miközben szülővárosában egy mentálhigiénés klinikán rehabilitáción vett részt.
Ez a lehetőség megfelelő alkalmat kínált számára, hogy fiókokat hozzon létre az Instagramon és a TikTokon, majd pedig követőinek gyorsan növekvő száma arra inspirálta, hogy olyan tartalmakat készítsen, amelyekről ma már ismert.
Egyik legutóbbi videójában kecskéből készült satayt evett, ami elmondása szerint a napi rutinjához tartozik. A satay vagy sate egy jávai étel, amely fűszerezett, nyársra tűzött és grillezett húsból áll, mártással tálalva. Eredetileg Jáváról származik, de elterjedt egész Indonéziában, Délkelet-Ázsiában, Európában, Amerikában.
Amikor megkaptam a satayt, boldog voltam, és elhatároztam, hogy videót készítek
– nyilatkozta Sumanto, hozzátéve, hogy az éneklés, a tánc, a testmozgás és a Korán olvasása is érdekli.
Dr. Mulyasari, a Sumantót a tartalomkészítésben segítő An-Nur Alapítvány vezetője szerint „proaktív volt a tartalomkészítésben”. Miután a közönség részéről nagyon pozitív volt a visszajelzés, így nem meglepő, hogy Sumanto most már mindent megoszt, a napi tevékenységeitől kezdve a motivációs szavakig.
Az orvos továbbá elismeréssel méltatta őt, amiért nagyon aktívan ötletel a közösségi médiában. Leginkább az Instagramon és a TikTokon osztja meg posztjait, miközben a YouTube-ot még nem kezdte el használni. Bár egyesek kritizálták online tevékenységét, dr. Mulyasari hasznos visszajelzésként tekint ezekre a megjegyzésekre, amelyek javítanak viselkedésén.
Az An-Nur Alapítvány vezetője szerint Sumanto online személyisége valójában nagyban különbözik attól, ameliky évekkel ezelőtt a közvélemény képzeletét kísértette. Az egykor félelmetes figurát ma már humoros, kedves és emberibb személyiségnek tartják, aki egyedi életszemléletet kínál követőinek.
Az emberek is dicsérték Sumantót pozitív online jelenlétéért, különösen azután, hogy eltávolodott korábbi ellentmondásos cselekedeteitől.
Egy Wati nevű helyi lakos megemlítette, hogy látta a tartalmait olyan platformokon, mint az Instagram, a TikTok és a Facebook. Lenyűgözőnek találja, hogy ilyen vonzó videókat készít, a satay élvezetétől a sportban és a falusi eseményeken való részvételig.
Összességében elmondható, hogy Sumanto átalakulása tartalomkészítővé nemcsak imázsának átformálásában segített, hanem új perspektívát is nyújtott a nyilvánosságnak. Az egykor sokak által rettegett személyből Sumanto ma a változás, a pozitivitás és az emberi rugalmasság szimbóluma lett.
A szerző a Neumann János Egyetem Eurázsia Központ tudományos főmunkatársa.