A légitársaságok – takarékossági okokra hivatkozva – csökkentenék a pilóták számát. A szakszervezetek a leghevesebben ellenzik a javaslatot. Az Európai Unió szabályozó hatósága korábbi engedékenységéhez képest visszakozott, és végleges döntése előtt értékelné az új technológiát, amely lehetővé teszi a személyzet számának lefaragását.
A török légitársaság Seattle-ből Isztambulba tartó járatának kapitánya tavaly októberben – repülés közben – az eszméletét vesztette. A másodpilóták megőrizték lélekjelenlétüket, és kényszerleszállást kérelmeztek New Yorkban.
Az utasszállító biztonságosan landolt, a pilóta életét azonban minden próbálkozásuk ellenére nem sikerült megmenteni. Egy ilyen végzetes esemény előfordulásának statisztikai valószínűsége szerencsére nagyon ritka, mégis arra utal, hogy az utasok biztonsága két pilótával sokkal nagyobb.
Ez sem szavatol túlélést: a Germanwings másodpilótája például 2015-ben kizárta a fülkéből a kapitányt, és öngyilkossági szándékkal egy hegynek irányította a gépet – egy csöppet sem törődve azzal, hogy mindenkit a halálba visz.
Az amerikai járatokon az előírás szerint soha nem maradhat senki egyedül a pilótafülkében: ha a két pilóta közül az egyik kimegy, a légikísérők közül kell valakinek átmenetileg helyettesítenie kell visszatéréséig. Az európai légitársaságok ezt nem mindig követelik meg.
Az európai pilóták és szakszervezeteik megdöbbenésére olyan új technológiát fejlesztenek, amely nem teszi szükségessé, hogy az utasszállító repülőgépek pilótafülkéjében folyamatosan két pilóta üljön.
Az EU Repülésbiztonsági Ügynöksége, az EASA korábban ebben nem talált semmi kivetnivalót, most közzétett útmutatójában azonban visszakozott.
A szabályalkotás előtt értékelni fogjuk a fejlett pilótafülke-technológiát – idézte a Politico Janet Northcote-ot, az EASA szóvivőjét.
Az egypilótás repülés nem feltétlenül azt jelenti, hogy egyetlen pilóta irányítja a gépet, csupán lehetővé teszi, hogy szükség esetén magára maradjon.
Ehhez olyan technológiát kell kidolgoznia a gyártóknak, amely ilyen helyzetben is szavatolja a biztonságot. A kiterjesztett, minimális létszámú üzemeltetést, az eMCO-t a repülésbiztonsági ügynökségnek kell engedélyeznie.
Az eMCO-val felszerelt utasszállító számos légitársaság számára csábító megoldás.
Jelenleg két pilóta szolgál a pilótafülkében a repülés teljes tartama alatt, összesen pedig négyen vannak a fedélzeten, ha a repülés hosszabb egy pilóta műszakjánál.
Az EASA a jóváhagyás előtt hatástanulmányt készít, ami visszalépést jelent a tavalyelőtti, lazább álláspontjához lépest. A szemléletváltásban nem kis szerepet játszott, hogy az ügynökség élére Florian Guillermet került. Jóval óvatosabb elődjénél, aki fenntartás nélkül, nyíltan támogatta az egypilótás repülést.
A pilótákat egyelőre nem nyugtatta meg az EASA új irányvonala.
Az előző vezetés alatt az ügynökség aggasztóan hajlott az egypilótás repülés »engedélyezése« felé, és túlságosan szorosan igazodott az iparági szereplőkhöz
– jelentette ki az Európai Pilótaszövetség elnöke. Tanja Harter szavai lefordítva azt jelentik: az EASA elsősorban a légitársaságok igényeit próbálta kiszolgálni.
Szerinte a gyártók és egyes légitársaságok továbbra is „nyomulni fognak”, a szabályozó hatóságnak azonban a „biztonságra kell összpontosítania.
Az egypilótás repülést a gyártók közül elsősorban az európaiak szorgalmazzák. Az Airbus például a Dassault-val összefogva fejleszti az autonóm repülést.
A szakszervezetek eközben arra figyelmeztetnek, hogy a pilóták számának megnyirbálása biztonsági kockázatokkal jár.
„Képes kezelni két vészhelyzetet egyidejűleg?” – tették fel a kérdést nemrég megjelent hirdetésükben, amelyben egy WC-kagyló áll az üres pilótafülke közepén.
(Borítókép: Brooks Kraft LLC / Corbis / Getty Images)