Csütörtökön megtalálták a Washingtonban katonai helikopterrel ütköző kereskedelmi járat feketedobozait, miközben a szerdai tragédiával kapcsolatban egyre több kérdés vetődött fel a személyzetet, valamint más hasonló eseteket illetően, amelyek a balesethez vezethettek a Ronald Reagan Repülőtér közelében. Kína nyomon követi az Egyesült Államok vizsgálatait, Donald Trump amerikai elnök több intézkedést is foganatosított a hasonló tragédiák elkerülése érdekében.
Mint írtuk, helyi idő szerint szerda este 21:00 óra körül légikatasztrófa történt Washington felett: egy utasszállító repülőgép közvetlenül a leszállás előtt összeütközött egy katonai helikopterrel, majd mindkét jármű a Potomac folyóba zuhant. A jelentések alapján az American Airlines által működtetett PSA Airlines 5342-es járatán 60 utas és 4 fős legénység, míg a kiképzésen részt vevő Black Hawk katonai helikopteren 3 fős személyzet tartózkodott, információk szerint senki sem élte túl a balesetet.
A kereskedelmi járat eredeti célpontja, a Ronald Reagan Repülőtér, az amerikai főváros rendkívül forgalmas belföldi repülőtere, közvetlenül a Potomac folyó partján fekszik, hivatalosan a Virginia állambeli Arlington területén. A BBC pénteki beszámolója szerint ennek ellenére a baleset idején a szokásos kétfős személyzet helyett csak egy ember irányította a helikopterek és repülőgépek légiforgalmát a területen, amely a világ egyik legjobban ellenőrzött légterének számít.
A jelentések szerint bár nem ritka az egyfős személyzet, és nem sértette meg az irányelveket, az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) előzetes jelentése „nem normálisnak” minősítette a légiforgalmi irányítás létszámát.
A hatóságok még vizsgálják a két repülőgép fedélzetén tartózkodó mind a 67 ember halálát okozó incidens okát. A Nemzeti Közlekedésbiztonsági Hivatal (NTSB) közölte, hogy 30 napon belül adnak ki előzetes jelentést. A repülési adatrögzítő és a pilótafülke hangrögzítője, az úgynevezett feketedobozok – amelyeket az elemzést végző NTSB laboratóriumába szállítanak – segíthetnek nyomokat szolgáltatni a hatóságoknak arról, hogy mi okozta az ország több mint 20 éve legsúlyosabb légi balesetét. A búvárok csütörtökön a Potomac folyó jeges vizében úszva leltek az eszközökre, miközben az áldozatok holttesteit keresték. Az akciót csütörtök este felfüggesztették a veszélyes körülmények miatt, eddig 27 holttestet hoztak ki a repülőgépből és egyet a helikopterből.
A Bombardier CRJ700-as utasszállító a kansasi Wichitából indult, az utasok között több amerikai és orosz műkorcsolyázóval, valamint edzőkkel a fedélzetén. Dmitrij Peszkov, a Kreml szóvivője megjegyezte, hogy „a fedélzeten más honfitársaink is voltak”, majd részvétét fejezte ki az áldozatok hozzátartozóinak. Pénteken Kína megerősítette, hogy két állampolgára meghalt a balesetben, majd a részvétnyilvánítás mellett a pekingi külügyminisztérium sürgette az Egyesült Államokat, hogy
haladéktalanul adjon tájékoztatást a keresési és mentési műveletek előrehaladásáról, gyorsan tisztázza a baleset okát, és megfelelően kezelje a nyomozást.
Az amerikai 12. repülőzászlóalj B századához tartozó Sikorsky H–60-as helikopter a virginiai Fort Belvoirból szállt fel három katonával a fedélzetén. Pete Hegseth, az Egyesült Államok új védelmi minisztere úgy fogalmazott, hogy „szörnyű veszteség a 64 halálos áldozat, akik azon a polgári utasszállító repülőgépen tartózkodtak, és természetesen az a három katona, akik a Black Hawk helikopteren utaztak”.
A Fehér Ház csütörtöki tájékoztatóját Donald Trump amerikai elnök egyperces néma csenddel és az áldozatokért mondott imával kezdte. Beszédében úgy fogalmazott, hogy „csak elképzelni tudjuk, milyen gyötrelmet éreznek mindannyian”, és hozzátette, „a mi szívünk is összetört az önökével együtt”. Az Egyesült Államok államfője utalt arra, hogy a tragédia bekövetkezésében a demokraták által vezetett korábbi kormányok idején a légiforgalmi irányítók felvételére alkalmazott alacsonyabb FAA-normák is szerepet játszhattak.
Ugyanakkor megjegyezte, vélhetően a helikopter pilótájának hibája vezethetett a szerencsétlenséghez.
Az ütközést megelőzően az irányítótoronyban lezajlott szóváltásokról készült hangfelvételen hallható, hogy az irányítók többször megkérdezték a helikopter pilótáját, hogy látta-e az American Airlines gépét, majd utasították, hogy „haladjon mögötte”. „Csak egy tűzgömböt láttam, aztán eltűnt” – mondta az irányító, miután megszakadt a kommunikáció a helikopterrel.
A januárban hivatalba lépett elnök csütörtökön aláírta az FAA új vezetőjének kinevezéséről szóló rendeletet, valamint azt a memorandumot, amely a sokszínűség, egyenlőség és befogadás (DEI) gyakorlatának megszüntetéséről szól a légi közlekedési ágazatban. A DEI-programok célja, hogy elősegítsék a különböző hátterű személyek munkavállalási lehetőségeit. A gyakorlat a támogatók szerint a diszkrimináció és alulreprezentáltság ellen irányul, de kritikusok szerint maguk a programok is diszkriminatívak lehetnek.