Index Vakbarát Hírportál

Nagyon mélyen a zsebükbe kell nyúlniuk az embereknek, ha Donald Trump vámtarifái érvényben maradnak

2025. február 4., kedd 17:47

Több termék, köztük az autók, az építőanyagok, de még az üzemanyag ára is megemelkedhet Amerikában, amennyiben Donald Trump amerikai elnök kitart ígérete mellett és egységesen 10, illetve bizonyos termékek esetén 25 százalékos vámtarifát vetne ki a Kanadából és Mexikóból érkező termékekre. Mindenkinek az érdeke a megegyezés lenne, hiszen a megemelkedett költséget valószínűleg a fogyasztókkal fizettetnék meg az importőrök.

Ugyan Donald Trump amerikai elnököt végül sikerült Justin Trudeau kanadai miniszterelnöknek rávennie, hogy 30 napra függessze fel a Kanadával és Mexikóval szemben kivetett 10, illetve bizonyos termékek esetén 25 százalékos vámtarifákat, de ez még közel sem jelenti azt, hogy a három ország közötti lehetséges kereskedelmi háború veszélye megszűnt.

Trump ugyanis kampánya, de már első ciklusa idején is folyamatosan azt állította, hogy a többi ország kihasználja Amerikát, mert szerinte az amerikai külkereskedelem deficites, emiatt vámokat vezetne be.

Ez ugyanakkor nem azt jelenti, hogy az országok meglopnák Amerikát, ennek az okai ugyanis jóval összetettebbek: egyrészt azt jelenti, hogy az amerikai cégek többet exportálnak, mint importálnak, másrészt azt is jelezheti, hogy az amerikai háztartásoknak nagyobb a vásárlóereje, mint például a mexikóiaké.

Az amerikai elnök azt állítja, hogy a vámtarifák emelésével meg akarja védelmi az amerikai ipart, ugyanakkor a legtöbb közgazdász szerint a vámtarifák ilyen fokú növelése a fogyasztói árak emelkedéséhez, inflációhoz, valamint akár a gazdasági növekedés lassuláshoz is vezethet Amerikában, hiszen

a vámot nem az exportáló ország, hanem a hazai importőr fizeti meg, aki általában a megemelkedett költséget beépíti a termék árába, hogy ne veszítsen a profitjából.

A BBC amerikai riportere összegyűjtött pár cikket arról, ami a jövőben jóval drágább lehet, amennyiben Trump nem hajlandó megegyezni Trudeau-val és Claudia Sheinbaum mexikói elnökkel az elkövetkezendő 30 napban, és emiatt végül tényleg hatályba lépnek a 10 és 25 százalékos vámtarifák a két országgal szemben.

Drágábbak lehetnek az autók és a házak

Az egyik legjelentősebb drágulást az autók és a házak hozhatják, hiszen mind az amerikai autóipar, mind az építőipar ki van téve Mexikónak és Kanadának: a globalizáció következtében a legtöbb jármű részeit eleve a három ország különböző gyáraiban készítik, így az autó összeszerelésekor több alkatrész is többször megjárja a három ország között húzódó határokat.

A TD Economics szerint akár háromezer dollárral, azaz jelenlegi árfolyamon mintegy 1,17 millió forinttal is többe kerülhet egy új autó.

Amennyiben az új vámtarifákat bevezetnék, az azt jelentené, hogy több alkatrésznek is nőne a gyártási költsége, mivel az Amerikába importálás során nő az utána befizetendő adó összege, amit valószínűleg a gyártók ráterhelnének a vásárlóra. Az elmúlt évtizedekben egyébként az autóipar résztermékeire nem vonatkoztak a vámtarifák, ennek következtében egy jármű kevesebbe is került.

Ugyanígy nőhetnek a házak árai is, mivel Amerikában a házépítéshez leginkább használt fa Kanadából érkezik.

Trump a kanadai fűrészárura kivetett vámokat azzal indokolta, hogy Amerikában így is jóval több fatermék van, mint amennyit felhasználnak.

Az amerikai Lakásépítők Országos Szövetsége (NAHB) ezért arra sürgeti az amerikai elnököt, hogy az építőanyagokat mentesítse a vámtarifák alól, mivel az a lakhatás árára negatív hatást gyakorol – Európával ellentétben az Egyesült Államokban a legtöbb épületet fából készítik.

Az építőipar emiatt komolyan aggódik, hogyha az építőanyagokra is kiterjed a vámtarifa, az nagyban növeli a házépítés költségeit, ami pedig csökkenti a beruházások számát is.

Drágább lehet benzin és sör

A vámtarifák ezenkívül megemelhetik a benzin, valamint az alkoholos termékek, illetve a juharszirup árát is, mivel Amerika legnagyobb nyersolaj-beszállítója Kanada.

A legfrissebb adatok szerint 2024 január és november között az Amerikába importált nyersolaj 61 százaléka Kanadából érkezett, az amerikai olajfinomítókat pedig arra tervezték, hogy a két szomszédos országból érkező kőolajat dolgozzanak fel.

Ugyan Amerikának nincs hiánya olajból, azonban amennyiben az energiahordozókra kivetett tízszázalékos vámtarifa érvénybe lép, és Kanada úgy dönt, hogy megtorlásként csökkenti az Amerikába irányuló kőolajexportot, az növelheti a kutaknál az üzemanyag árát.

Ugyanígy nőhet több Mexikóban vagy Kanadában gyártott és Amerikában közkedvelt alkoholos termék ára: 2023-ban Amerikában a leggyakrabban vásárolt sör a mexikói Modela volt, valamint a Magyarországon is ismert Corona, ahogy a tequila ára is emelkedhet – azonban elképzelhető, hogy e termékek esetén az importőrök nem terhelik rá az emelést a vásárlókra, inkább csak kevesebbet importálnak belőlük.

Egyébként nemcsak Amerikában, hanem ugyanúgy Kanadában is nőnének az árak, amennyiben megegyezés híján Amerika, valamint arra reagálva Kanada is növelné a minden, másik két országból származó termékre kivetett vámtarifát.

Rovatok