Index Vakbarát Hírportál

Magukra hagyott szellemhajók és a rajtuk rekedt tengerészek ezrei kallódnak az óceánokon

2025. február 7., péntek 17:50

Az eddiginél több hajót hagytak cserben a tulajdonosok – állapították meg az ENSZ munkaügyi és tengerészeti szervezetei. Ennél még fájdalmasabb, hogy több ezer munkavállaló hánykolódik a rozsdás hajókon, a nyílt vizeken fizetés és a hazajutás lehetősége nélkül.

Az ilyen esetek száma az elmúlt három évben megkétszereződött. Tavaly több mint háromezer matróz sínylődött 230 hajón – idézte az AP a nemzetközi szervezetek összesítését. Nem biztos, hogy a számok véglegesek, mert időbe telik, amíg a kiszolgáltatott legénység kapcsolatot teremt a hatóságokkal, és beszámol szorult helyzetéről.

A munkavállalókat akkor tekintik magukra hagyatottnak, ha a hajótulajdonosok legalább kéthavi bérrel adósak maradnak, nem szavatolják az elemi ellátást, vagy nem kommunikálnak a személyzettel.

„A tengerészek egyetlen lehetősége általában az, hogy addig maradnak a hajón, amíg ki nem fizetik őket” – illusztrálta a körülményeket a hajósok jogait képviselő nemzetközi szövetség felügyelője. A jelenség a partról aligha észlelhető, és a legkevésbé jövedelmező útvonalakon közlekedő kisebb, jobbára az emírségekbeli, török, egyiptomi és szaúdi hajótársaságokat sújtja – tette hozzá Helen Meldrum.

A legrosszabb esetben a teljes legénység hetekre ellátás és friss víz nélkül marad a sötétbe borult hajón. Egyesek megpróbáltatásai ennél sokkal tovább tartanak.

Ritkán aludtam jól az alatt a csaknem egy évtized alatt egy teherhajón, amelyet a tulajdonosa a Vörös-tenger partján fekvő kikötőben, Dzsiddában felejtett

kesergett tavaly a szíriai származású Abdul Nasszer Szaleh.

A hajótulajdonosok általában akkor állítják le a tengerészek kifizetését, amikor a költségek az egekbe szöknek, vagy a munka elapad. A hajók olyan országban vesztegelnek, ahol a matróz megfelelő beutazási engedély híján nem léphet partra, vagy olyan távol a szárazföldtől, hogy a hajó csak egy másik vízi járművel közelíthető meg.

A kizsákmányolás

Meldrum nemrég a hatóságok segítségét kérte, miután a Friends Shipping által üzemeltetett három teherhajó legénysége élelem, üzemanyag és fizetés nélkül maradt. Az egyik, a Jemen partjainál horgonyzó Sister 12 legénysége például több mint egy éve nem kapott fizetést.

Lényegében fogságba ejtették őket

– mondta a felügyelő, aki szerint a helyzet messze túlmutat a kizsákmányoláson.

A hajót ellepték a rovarok, a legénység pedig tengervízben fürdik – jelentette a fedélzetről az egyik szíriai matróz. Az Abdul Razzak által megosztott fotók szerint a csapból barna szennyvíz csordogál, a hajót rozsda borítja, a hűtőben pedig néhány régóta tárolt doboz árválkodik.

Nincs élelem, nincs víz, nincs élet

– panaszolta.

A törökországi és dubaji irodákkal rendelkező Friends Shipping a hajók elhanyagolásának mintapéldája. A honlapján felsorolt 22 hajó közül 19-et magára hagytak.

We Make the World Smaller, Kisebbé tesszük a világot – ez a hajótársaság jelmondata.

A „zászlóállamok” hanyagolják kötelezettségüket

A Friends Shipping olyan tengerészeket alkalmaz, akik nem ismerik a cég kétes hírnevét, majd égbekiáltó körülmények között magukra hagyja őket abban a reményben, hogy az első adandó alkalommal hazamenekülnek – akár bér nélkül is. A helyüket hozzájuk hasonló, alulinformált legénységgel töltik fel.

A globális munkajogi egyezmények dacára aligha nyílik lehetőség a tulajdonosok felelősségre vonására egy olyan iparágban, ahol a hajókat fedőcégek által üzemeltetik olyan országok zászlaja alatt, amelynek semmi közük a szállítmányozáshoz.

Márpedig az ENSZ irányelvei szerint nekik kell kezeskedniük a náluk lajstromozott hajókért, és olyan biztosítást kell kötniük, amely még akkor is szavatolja a bérek több hónapon át történő kifizetését, ha az üzlet rosszul megy.

Az AP hírügynökség összesítése szerint sok, úgynevezett „zászlóállam” hanyagolja kötelezettségét. Panama, Palau és Tanzánia több tucatnyi elhagyottnak minősített hajót regisztrált 2024-ben.

A magára hagyott hajók számának évek óta jegyzett tartós növekedése arra utal, hogy az ott felejtetett tengerészek megelégelték a mostoha körülményeket, és egyre többen hajlandók feljelentést tenni a visszaélések miatt.

A hajózási munkavállalók érdekvédelmi szervezete tavaly összesen 10 millió dollár értékben segítette az elmaradt bérek kifizetését. A becslések szerint a hajótársaságok még legalább ennyivel tartoznak magukra hagyott alkalmazottaiknak.

(Borítókép: A The Galaxy elhagyott hajóhotel Koh Chang szigetén 2024-ben. Fotó: SOPA Images / Getty Images)

Rovatok