A nyugati szankciók bevezetése után a Renault is távozott az orosz piacról. Tulajdonrészét fillérekért adta át az államnak – hatéves visszavásárlási opcióval. Ha most akarna visszatérni, csillagászati összeget kellene fizetnie saját üzeméért.
A nyugati autógyártók közül a legnagyobb kitettséggel rendelkező Renault 2022 márciusában függesztette fel tevékenységét moszkvai autógyárában, napokkal azok után, hogy Oroszország megtámadta Ukrajnát – emlékeztetett a Moscow Times.
A nyugati cégek kivonulási hullámában a Renault is távozott Oroszországból, és két hónappal később jelképes egy rubelért, nagyjából négy forintért eladta többségi részesedését az Avtovazban azzal a kikötéssel, hogy hat éven belül visszavásárolhatja.
A visszavásárlásokkal kapcsolatos találgatások azok után erősödtek fel, hogy az orosz és az amerikai elnök közvetlenül beszélt egymással.
Az Avtovaz visszavásárlása „opció” – jelentette ki nemrégiben Luca de Meo, a Renault vezérigazgatója.
Az Avtovaz vezérigazgatója azonban lehűtötte a kedélyeket. Makszim Szokolov arra hívta fel a figyelmet: a visszavásárlási lehetőség megköveteli, hogy a korábbi tulajdonos megtérítse a távollétében foganatosított befektetéseket.
Szokolov számszerűsítette a tételeket: szerinte az Avtovaz tavaly és tavalyelőtt összesen 67,5, az idén pedig további 45 milliárd rubelt fektetett be a gyárba.
A visszatérési ár nem teljesen egyenlő az egyrubeles távozási árral
– mondta a vezérigazgató, aki szerint a Renault-nak összesen 112,5 milliárd rubelt, napi árfolyamon csaknem 490 milliárd forintot kellene fizetnie azért, hogy visszatérhessen az orosz piacra.
A követelt több mint százmilliárd rubel értéke 1,29 milliárd dollár. A Renault távozásakor emellett további 2,29 milliárd dolláros veszteséget írt le. A részesedését az Avtovazban az orosz ipari minisztérium egyik leányvállalata szerezte meg, moszkvai üzemét pedig a város vette át.
Nem valószínű, hogy visszakap valamit is
– ezzel vetette el a Renault esetleges visszatérésének ötletét Szergej Szobjanyin moszkvai polgármester.
A francia cég „rövid távon” nem tervezi visszatérését – közölte a Renault szóvivője, aki nem kommentálta az orosz kijelentéseket.
A kártérítéssel kapcsolatos orosz megjegyzéseket mindenesetre komolyan kell venni – erre figyelmeztetett a Business Insiderben a George Washington Egyetem nemzetközi ügyekkel foglalkozó docense. David Szakonyi magyarázatul hozzáfűzte: a külföldi vállalkozások kivonulása hazai nyerteseket hozott létre, akik közül néhányan mélyen áron alul jutottak vagyonhoz.
A külföldi cégek szabad bebocsátása csökkenti a profitot, sokkal versenyképesebbé teszi az életet, ezért Oroszország kompenzációt követel a piac liberalizálásáért
– mondta az orosz politikai gazdaságtan szakértője.
Oroszország „senkit sem vár tárt karokkal”, a „múltbéli döntésekért pedig árat kell fizetni” – ezt jelentette ki Anton Alihanov orosz ipari és kereskedelmi miniszter arra utalva, hogy keményen megleckéztetik azokat, akik visszatérnének az ottani piacra.
A „nagyképű retorika” Szakonyi szerint folytatódik Trump és Putyin közeledésével.
Úgy érzi, túlélte a legrosszabb nyugati pofonokat, kitartott, így most még magabiztosabban lép fel, követeléseket támaszt, hogy megszabja a politikai és gazdasági megállapodások jövőbeni feltételeit
– mondta a szakértő Oroszországról.
Három éve, az orosz invázió kezdete után 475 külföldi cég távozott teljesen az orosz piacról.
A vállalkozások óvatosak lesznek a visszatéréssel kapcsolatban, még akkor is, ha feloldják a szankciókat – legalábbis piaci elemzők szerint.
Oroszország háborús gazdaságát a magas infláció, a rubel sérülékeny árfolyama és az egekig érő kamat sújtja, miközben az orosz elnök keménykezű irányítása jogállamisági aggályokat vet fel.
Nem látok okot a nyugati vállalatok visszatérésére egy kiszámíthatatlan rezsim vezette Oroszországba
– véli Szakonyi, aki szerint bebizonyosodott, hogy fittyet hánynak a tulajdonjogokra, és megbízhatatlanok.
(Borítókép: Biztonsági őr sétál a Renault bezárt autógyárának bejárata mellett 2022. május 26-án Moszkvában. Fotó: Contributor / Getty Images)