Az elmúlt tíz évben ugrásszerűen megnőtt a mozikban a reklámok száma. A legtöbb országban nincs törvényes korlátja annak, mennyi reklámot vetíthet le egy filmszínház.
Számos mozirajongó nehezményezi, hogy sok időt foglalnak el a reklámok egy-egy filmvetítés kezdése előtt. A tendencia azt mutatja, hogy az arány egyre csak növekszik és már a 20–25 percnyi felvezetés az átlagos a mozikban – írja a The Guardian.
Az elmúlt 10 évben a szakértők szerint a mozikban a filmek előtti felvezetők egyre nagyobb hányadát töltötték ki különböző termékek és márkák reklámjai.
Érezhető elmozdulás történt afelé, hogy a film előtti tekercsben több reklám szerepeljen. Míg az előzetesek továbbra is központi szerepet játszanak az élményben, a reklámok a játékidő egyre nagyobb részét teszik ki
– mondta Jon Evans, a System1 reklámügynökség ügyfélkapcsolati vezetője.
A piackutatásra szakosodott cég szerint a márkák vagy termékek reklámjai jellemzően 10–15 percet foglalnak el az előfilmszegmensből, az egyéb kedvcsinálók pedig körülbelül 5–10 percet.
Egy indiai mozilátogató sikeresen beperelte az India Cinema moziláncot „időpocsékolásért” és a film előtti hosszú reklámok okozta „lelki gyötrelemért”.
A legtöbb országban azonban nincs törvényes korlátja annak, hogy egy mozi mennyi reklámot vetíthet a képernyőkön. Míg Nagy-Britanniában a reklámok és az előzetesek általában 20–30 percig tartanak, a londoni Prince Charles mozi a trenddel ellentétben 10–12 percre korlátozza a film előtti tekercset. A független West End mozi társtulajdonosa, Gregory Lynn szerint a hosszú reklámok nemcsak a nézői élményt ronthatják, hanem megakadályozhatják, hogy az emberek este moziba menjenek, mert a film esetleg túl későn ér véget.
A Digital Cinema Media által közzétett kutatás szerint a mozireklámok nagyobb valószínűséggel kötik le a figyelmet más médiaformátumokhoz, például a YouTube-hoz és a televízióhoz képest. A tanulmány szerint egy 30 másodperces mozireklámot átlagosan 23,9 másodpercig néznek, míg egy ugyanilyen hosszúságú tévéreklámot csak 15,5 másodpercig.