Index Vakbarát Hírportál

Újabb technikai zűrök a Concorde-okkal

Hétfőn tanácskoznak a brit és a francia szakértők

2000. július 31., hétfő 11:21

Brit és francia repülési szakértők a BBC értesülései szerint Párizsban találkoznak, hogy felülvizsgálják a Concorde-okra vonatkozó biztonsági intézkedéseket. A specialistákat nem csupán a múlt keddi Párizs melletti Air France-gép balesete miatt hívták össze, hanem azért is, mert a hét végén három újabb probléma merült fel a British Airways (BA) ugyanilyen típusú repülőivel. Ezek közül a harmadik eset volt a legkorábbi, a szombati esemény, de erről csak a másik két technikai probléma után számoltak be az illetékesek.

A BA szuperszonikus flottájának egyik tagja vasárnap éjjel kényszerleszállást volt kénytelen végrehajtani Kanadában (miután az utasok kerozin-szagot éreztek), a másik gép tankolási problémák miatt nem szállhatott fel Londonból, egy harmadikon pedig hangos robajt hallottak a pilóták (az utasok állítólag erre a zajra nem lettek figyelmesek), amikor New Yorkból tért vissza.

Kanadai kiterő
A hétfői szakértői megbeszélésen a specialisták új biztonsági ellenőrzésekre tesznek várhatóan javaslatot, bár a British Airways hangsúlyozta: nincs szándékában leállítani a szuperszonikus járatokat, míg a franciák várhatóan a vizsgálat végét megvárva augusztusig a földön pihentetik - megmaradt - Concorde-jaikat. (A világ légitársaságai közül csak az Air France és a British Airways rendelkezik ilyen gépekkel.)

Új - de nem meglepő - fejleménynek tekinthető az is, hogy a párizsi Charles de Gaulle repülőtér kifutópályáján megtalálták a kedden lezuhant Concorde üzemanyagtartályának egy darabkáját.

A Der Spiegel német magazin és a BBC beszámolói szerint ily módon egyre valószínűbbnek látszik a tragédia okaként az, hogy a felszálláskor a gyorsuló Concorde gumijai felrobbantak, majd a szétröppenő abroncsdarabok megsértették az üzemanyagtartályt. A kiszabaduló kerozin pedig a hajtóműhöz jutva begyulladt.

A CNN szerint ,,legalább egy gumi felrobbant", amely azután láncreakciószerűen okozta a többi, utóbb végzetesnek bizonyuló meghibásodást. A Der Spiegel ehhez hozzáteszi: utóbb kiderült, hogy nem a hajtómű hibája okozta a balesetet, de az egyik hajtómű végül teljesen leállt, a másiknak pedig lecsökkent a teljesítménye, s ez is hozzájárult a katasztrófához, csakúgy, mint a futómű meghibásodása.

Még mielőtt a keddi baleset bekövetkezett volna, a brit hatóságok problémákat találtak a BA gépeinél: repedéseket észleltek a szárnyakon, ám utóbb kiderült: az Air France tragédiáját szinte bizonyos, hogy nem a - francia gépeken is észlelt - hajszálrepedések okozták.

Rovatok