Kötelezővé tenné a versenytárgyalást a vasúti személyszállításra vonatkozó közszolgáltatási szerződések kapcsán az a szabályozás, amelyet a szerdai plenáris ülésen fogadott el a Parlament. Az új szabályok serkentenék a befektetéseket és fejlesztenék a kereskedelmi szolgáltatásokat is.
Az új szabályok értelmében a vasúttársaságok az EU belső személyszállítási piacán kétféleképpen ajánlhatnak szolgáltatásokat.
Az egyik, hogy a vasúti személyszállításra vonatkozó közszolgáltatási szerződések kapcsán a nyertes szolgáltatók kiválasztása során fokozatosan át kell térni a versenytárgyalási eljárásra.
Jelenleg a vasúti személyszállítás kétharmadát ilyen szerződéseken keresztül biztosítják a tagállamok, így a versenytárgyalás erősítheti a vállalatok közötti versenyt, ami leszorítja az árakat és javítja a minőséget.
Továbbra is lesz rá lehetőség, hogy a nemzeti hatóságok közvetlenül bízzanak meg egy szolgáltatót, de ebben az esetben garantálniuk kell, hogy a szolgáltatás minősége javulni fog.
A másik, hogy a vasúti személyszállítással foglalkozó vállalkozások korlátozások nélkül működhetnek Európa-szerte.
Annak érdekében, hogy a tagállamok ezzel együtt is alkalmazhassák a közszolgálati szerződéseket, meghatározott vonalakon a hatóságok szigoríthatják egy új szereplő piacra lépésének feltételeit.
A versenysemlegesség érdekében ki kell szűrni az esetleges összeférhetetlenségeket, hogy mindegyik szolgáltató egyenlő eséllyel férhessen hozzá a vasúti infrastruktúrához. A közszolgáltatást végző cégeknek meg kell felelniük az uniós, nemzeti és kollektív szerződésekben rögzített szociális és munkajogi feltételeknek.
A vasúttársaságok 2020. december 14-től tudnak majd a belföldi vonalakon új kereskedelmi szolgáltatásokat kínálni. A nemzeti szabályozó hatóságnak objektív gazdasági elemzést kell végezniük, ha a szabad piacra lépést korlátozni akarják. A közszolgáltatási szerződések elnyerése kapcsán a versenytárgyalások, néhány kivétellel, 2023-tól lesznek kötelezőek.