A Párbeszéd EP-képviselője szerint a metróépítés körüli lopás átíveli a 2006-tól 2014-ig terjedő korszakot és a kormány csak a neki kedvező tényeket szemezi ki a botrányt kirobbantó, nem nyilvános jelentésből.
A Párbeszéd európai parlamenti (EP-) képviselője szerint teljes nyilvánosságot kell adni a 4-es metró körüli botrány dokumentumainak, és azonnal felelősségre kell vonni az ügyben érintetteket, tekintet nélkül „a bűnösök párthovatartozására”.
Egyébként Csepreghy Nándor miniszterelnökségi államtitkár szerint a kormány vizsgálja a lehetőséget és „maximálisan elkötelezett” mellette, de még Demszky Gábor is ezt akarja. A volt főpolgármester nem tartja véletlennek a titkolózást és rágalomnak nevezte, hogy az ő vezetésével csaltak volna, ahogy azt a Miniszterelnökség állította, de Demszky utóda, Tarlós István szerint egy kivétellel a jelentés minden észrevétele a 2005-2009-es időszakra vonatkozik.
Csepreghy Nándor arról beszélt, hogy a jelentés mintegy 167 milliárd forintos károkozást tárt fel, és az Európai Bizottság 76,6 milliárd forintos büntetés megfizetésére kötelezheti Magyarországot.
A Párbeszéd szerint az ügy súlya "nem teszi lehetővé a további sumákolást". Egyetértenek Csepreghy Nándorral abban, hogy a négyes metró „bűzlik a korrupciótól”: a forgalmi adatok a létezését sem indokolják, sokszorosára drágult építés közben, a projekt beszerzéseit a teljes átláthatatlanság jellemezte.
Csakhogy a beruházás fele – és a megdrágulásának a nagyobbik része – az Orbán-kormány időszakára esett, „a szerződések átláthatóságáért ők sem tettek semmit, ráadásul ki sem vizsgálták a botrányos beruházást, minden eddigi vizsgálatot az uniós illetékesek végeztek el. Az eredményt pedig Orbánék azóta is titkolják, csak a számukra kedvező tényeket mazsolázzák ki a titkos anyagból.”
A Párbeszéd információi is azt igazolják, hogy „a lopás átíveli a 2006-tól 2014-ig terjedő korszakot, vagyis az elmúlt tíz év összes kormánya és fővárosi vezetése is érintett benne”.
Korábban Jávor Benedek már vizsgálatot is kezdeményezett az OLAF-nál a projekt részét képező metrókocsik beszerzésével kapcsolatban.
Az ügy arra is rámutat, hogy elodázhatatlan az európai ügyészség létrehozása: ha a magyar kormányon múlik, erről a lopásról ugyanúgy nem tudnánk semmit, mint az uniós támogatásokat fosztogató többi politikai „rablóakcióról” – olvasható a közleményben.
(MTI)