Már több magyar fuvaros dolgozik külföldre, mint itthonra, de szerintük uniós alapjogokat sértő módszerekkel próbálják őket kifúrni nyugatról.
A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) aláírásgyűjtést indít a nemzetközi árufuvarozó és személyszállító cégek körében. Az akció oka, hogy több nyugat-európai országban szociális csomagba bújtatott piacvédelmi eszközöket vezetnek be - jelentette be Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára.
A szervezet a kelet-európai országok fuvarozóinak kijjebb szorítását látja abban, hogy több nyugat-európai országban - köztük Németországban, Franciaországban, Hollandiában, Ausztriában és Norvégiában - kötelezővé teszik az ottani minimálbér megfizetését és többlet adminisztrációs kötelezettségeket vezetnek be a külföldi fuvarozókra. Mindez szerintük sérti az Európai Unió szabad szolgáltatás áramlására vonatkozó alapelvét (Norvégia ugyan nem EU-tag, de az Európai Gazdasági Térségnek igen, ami miatt a közös piaci alapelvek rá is vonatkoznak).
Az „életszerűtlen” kötelezettségek miatt Füle László, a NiT Hungary elnöke arra figyelmeztetett, hogy a Nyugat-Európában dolgozó kelet-európai fuvarozókat állandóan bírság fenyegeti.
Május 15-éig az ország 11 helyszínén gyűjtik a fuvarozó cégek aláírását. A NiT Hungary ügyvezető főtitkára elmondta, hogy a tiltakozó aláírásokat eljuttatják az európai döntéshozókhoz, és a hazaiak támogatják akciójukat.
A kelet-európai fuvarozók, köztük a magyar nemzetközi személy- és áruszállítók a 2004-es európai uniós csatlakozás óta folyamatosan növelni tudták piaci részesedésüket a közös piacon. Például a magyarok az európai uniós piac 1,9 százalékát tették ki, de ez az arány 2014-ben 4,5 százalékra növekedett. 2013-ra már több magyar árufuvarozó vállalkozás dolgozott nemzetközi piacon, mint hazain. 2012 és 2016 között négy év alatt 12 ezerrel, közel 42 ezerre nőtt a nehézgépjárművek száma, amelyeken 15 ezren dolgoznak.
Az Európai Parlament is foglalkozott a témával, kapcsolódott be a sajtótájékoztatóba videón Deli Andor, a Fidesz-KDNP európai parlamenti képviselője. Az EP közlekedési és idegenforgalmi bizottságának tagja elmondta, látni lehet a régi és az új tagállamok álláspontjának eltérését. Utalt arra, hogy az Európai Bizottság lassan halad a Németország és Franciaország ellen a témában indított kötelezettségszegési eljárással. Szerinte az Európai Unióban napirenden lévő közlekedési csomag érinteni fogja a közúti fuvarozás ezen problémáját.
(MTI)